IllnessAmelogenesis imperfecta, differential diagnosis
Summary
Comprehensive differential diagnostic panel for Amelogenesis imperfecta comprising 13 or 29 curated genes according to the clinical signs
60,1 kb (Extended panel: incl. additional genes)
- EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
NGS +
Gene panel
Selected genes
Name | Exon Length (bp) | OMIM-G | Referenz-Seq. | Heredity |
---|---|---|---|---|
AMELX | 618 | NM_182680.1 | XL | |
DLX3 | 864 | NM_005220.3 | AD | |
ENAM | 3429 | NM_031889.3 | AD, AR | |
FAM20A | 1212 | NM_001243746.2 | AR | |
FAM83H | 3540 | NM_198488.5 | AD | |
GPR68 | 1098 | NM_001177676.2 | AR | |
ITGB6 | 2367 | NM_000888.5 | AR | |
KLK4 | 765 | NM_004917.4 | AR | |
LAMB3 | 3519 | NM_000228.3 | AD, AR | |
LTBP3 | 3912 | NM_001130144.3 | AR | |
MMP20 | 1452 | NM_004771.4 | AR | |
SLC24A4 | 1869 | NM_153646.4 | AR | |
WDR72 | 3309 | NM_182758.4 | AR | |
ACP4 | 1292 | NM_033068.3 | AR | |
AMBN | 1344 | NM_016519.6 | AR | |
CNNM4 | 2328 | NM_020184.4 | AR | |
COL17A1 | 4494 | NM_000494.4 | AR | |
FAM20C | 1755 | NM_020223.4 | AR | |
LAMA3 | 5175 | NM_000227.6 | AR | |
ODAPH | 531 | NM_001206981.2 | AR | |
ORAI1 | 912 | NM_032790.3 | AR | |
PEX1 | 3852 | NM_000466.3 | AR | |
PEX6 | 2943 | NM_000287.4 | AR | |
RELT | 1353 | NM_032871.4 | AR | |
ROGDI | 864 | NM_024589.3 | AR | |
SLC10A7 | 1485 | NM_001029998.6 | AR | |
SLC13A5 | 1707 | NM_177550.5 | AR | |
STIM1 | 2058 | NM_003156.4 | AR |
Informations about the disease
Amelogenesis imperfecta is a condition characterized by abnormally small, discolored, pitted or grooved teeth that are prone to rapid wear and fracture and/or additional dental abnormalities. These variable defects can affect, both, the primary and the permanent teeth. More than two dozen forms have been described as distinguished by their specific dental abnormalities and by their pattern of inheritance. Amelogenesis imperfecta can occur in isolation and without other symptoms or as part of a syndrome, like in dystrophic or junctional epidermolysis bullosa. For example, mutations in the AMELX, ENAM, MMP20 and FAM83H genes can lead to abnormal tooth development and account for ~50% of cases, with mutations in the FAM83H gene causing most of these. Amelogenesis imperfecta can have different inheritance patterns. ~5% of cases of amelogenesis imperfecta are caused by mutations in the AMELX gene and are inherited in an X-linked pattern. Other cases are due to de novo gene mutations. Therefore, negative molecular genetic test results do not exclude the clinical diagnosis.
Reference: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK572295/
- Alias: Congenital enamel hypoplasia
- Alias: Enamel hypoplasia, XL
- Alias: Hypomaturation amelogenesis imperfecta with variable hypoplastic foci
- Alias: Hypoplastic amelogenesis imperfecta
- Alias: Smooth hypoplastic amelogenesis imperfecta
- Allelic: Epidermolysis bullosa, generalized atrophic benign (LAMA3)
- Allelic: Epidermolysis bullosa, junctional, Herlitz type (LAMA3)
- Allelic: Epidermolysis bullosa, junctional, Herlitz type (LAMB3)
- Allelic: Epidermolysis bullosa, junctional, localisata variant (COL17A1)
- Allelic: Epidermolysis bullosa, junctional, non-Herlitz type (COL17A1)
- Allelic: Epidermolysis bullosa, junctional, non-Herlitz type (LAMB3)
- Allelic: Epileptic encephalopathy, early infantile (SLC13A5)
- Allelic: Epithelial recurrent erosion dystrophy (COL17A1)
- Allelic: Geleophysic dysplasia 3 (LTBP3)
- Allelic: Heimler syndrome 1 (PEX1)
- Allelic: Heimler syndrome 2 (PEX6)
- Allelic: Immunodeficiency 10 (STIM1)
- Allelic: Immunodeficiency 9 (ORAI1)
- Allelic: Myopathy, tubular aggregate, 1 (STIM1)
- Allelic: Myopathy, tubular aggregate, 2 (ORAI1)
- Allelic: Skin/hair/eye pigmentation 6, blond/brown hair (SLC24A4)
- Allelic: Skin/hair/eye pigmentation 6, blue/green eyes (SLC24A4)
- Allelic: Stormorken syndrome (STIM1)
- Allelic: Zellweger syndrome 1A (PEX1)
- Allelic: Zellweger syndrome 4A (PEX6)
- Amelogenesis imperfecta, hypomaturation type, IIA6 (GPR68)
- Amelogenesis imperfecta, type IA (LAMB3)
- Amelogenesis imperfecta, type IB (ENAM)
- Amelogenesis imperfecta, type IC (ENAM)
- Amelogenesis imperfecta, type IE (AMELX)
- Amelogenesis imperfecta, type IF (AMBN)
- Amelogenesis imperfecta, type IG [enamel-renal syndrome] (FAM20A)
- Amelogenesis imperfecta, type IH (ITGB6)
- Amelogenesis imperfecta, type IIA1 (KLK4)
- Amelogenesis imperfecta, type IIA2 (MMP20)
- Amelogenesis imperfecta, type IIA3 (WDR72)
- Amelogenesis imperfecta, type IIA4 (ODAPH)
- Amelogenesis imperfecta, type IIA5 (SLC24A4)
- Amelogenesis imperfecta, type IIIA (FAM83H)
- Amelogenesis imperfecta, type IIIC (RELT)
- Amelogenesis imperfecta, type IJ (ACP4)
- Amelogenesis imperfecta, type IV (DLX3)
- Deafness, AD 39, with dentinogenesis (DSPP)
- Dental anomalies + short stature (LTBP3)
- Dentin dysplasia, type II (DSPP)
- Dentinogenesis imperfecta, Shields type II (DSPP)
- Dentinogenesis imperfecta, Shields type III (DSPP)
- Jalili syndrome [Cone-rod dystrophy + amelogenesis imperfecta] (CNNM4)
- Kohlschütter-Tönz syndrome [Epilepsy + yellow teeth] (ROGDI)
- Laryngoonychocutaneous syndrome (LAMA3)
- Raine syndrome [neonatal osteosclerotic bone dysplasia] (FAM20C)
- Short stature, amelogenesis imperfecta + skeletal dysplasia with scoliosis (SLC10A7)
- Tricho-donto-osseous syndrome (DLX3)
- AD
- AR
- XL
- Multiple OMIM-Ps
Bioinformatics and clinical interpretation
Test-Stärken
- DAkkS-akkreditiertes Labor
- EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
- Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
- Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
- Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
- eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
- unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
- unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
- unsere umfassenden klinischen Aussagen
Testeinschränkungen
- Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
- Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
- es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
- die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
- Gen-Konversionen
- komplexe Inversionen
- Balancierte Translokationen
- Mitochondriale Varianten
- Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
- nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
- niedriger Mosaik-Status
- Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
- Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
- Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
- Varianten innerhalb von Pseudogenen
- die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde
Laboratory requirement
Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.
Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.
Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.
Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.