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Interdisciplinary CompetenceMolecular Diagnostics
Know how in the analysis of genetic material.
For the benefit of patients.

IllnessCalcification, intracerebral; differential diagnosis

Summary

Short information

Comprehensive differential diagnostic panel for Calcification, intracerebral, comprising 18 core candidate genes and altogether 38 curated genes according to the clinical signs

ID
VP7465
Number of genes
26 Accredited laboratory test
Examined sequence length
27,5 kb (Core-/Core-canditate-Genes)
46,9 kb (Extended panel: incl. additional genes)
Analysis Duration
on request
Test material
  • EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
Diagnostic indications

NGS +

 

Gene panel

Selected genes

NameExon Length (bp)OMIM-GReferenz-Seq.Heredity
ACP5978NM_001111034.3AR
AP1S2474NM_003916.5XL
CTC13654NM_025099.6AR
CYP2U11635NM_183075.3AR
IFIH13078NM_022168.4AD
JAM3780NM_001205329.2AR
OCLN1569NM_002538.4AR
PDGFB726NM_002608.4AD
PDGFRB3321NM_002609.4AD
RNASEH2A900NM_006397.3AR
RNASEH2B939NM_024570.4AR
RNASEH2C495NM_032193.4AR
SAMHD11881NM_015474.4AR
SLC20A21959NM_001257180.2AD
TINF21356NM_001099274.3AD
TREM2660NM_001271821.2AR
TREX1945NM_033629.6AD, AR
XPR12106NM_001135669.2AD
ADAR2796NM_001111.5AD, AR
CASR3237NM_000388.4AD, AR
COL4A15010NM_001845.6AD
FARSB1787NM_005687.5AR
GNAS1185NM_000516.7; NM_016592.3; NM_080425.3AD
MYORG2146NM_020702.5AR
NRROS2081NM_198565.3AR
USP181129NM_017414.4AR

Informations about the disease

Clinical Comment

Heterogenous group of diseases: Intracranial calcifications are observed within the brain parenchyma or vasculature. The prevalence ranges from 1% in young individuals to up to 20% in elderly. However, brain calcifications were reported in up to 72% in autopsy cases with microscopic calcifications being the most common. Computed Tomography scanning has largely contributed in the accurate detection, localization and classification of intracranial calcifications.

 

Synonyms
  • Alias: Basalganglien-Kalzifikation
  • Alias: Calzifizierung, intrazerebrale
  • Alias: Kalzifikation, intrazerebrale
  • Alias: Kalzifikation, zerebrale
  • Alias: Kalzifizierung, intrazerebrale
  • Alias: Morbus Fahr
  • Allelic: De Sanctis-Cacchione syndrome (ERCC6)
  • Allelic: Epilepsy idiopathic generalized, susceptibility to, 8 (CASR)
  • Allelic: Hemorrhage, intracerebral, susceptibility to (COL4A1)
  • Allelic: Intellectual developmental disorder, XL, with isolated growth hormone deficiency (SOX3)
  • Allelic: Kenny-Caffey syndrome, type 1 (TBCE)
  • Allelic: Lung cancer, susceptibility to (ERCC6)
  • Allelic: Lymphangioleiomyomatosis (TSC1)
  • Allelic: Lymphangioleiomyomatosis, somatic (TSC2)
  • Allelic: Macular degeneration, age-related, susceptibility to, 5 (ERCC6)
  • Allelic: Premature aging syndrome, Penttinen type (PDGFRB)
  • Allelic: Premature ovarian failure 11 (ERCC6)
  • Allelic: Singleton-Merten syndrome 1 (IFIH1)
  • Allelic: Spastic paraplegia 56, AR (CYP2U1)
  • Allelic: Spondyloenchondrodysplasia with immune dysregulation (ACP5)
  • Allelic: UV-sensitive syndrome 1 (ERCC6)
  • Allelic: UV-sensitive syndrome 2 (ERCC8)
  • ACTH-independent macronodular adrenal hyperplasia (GNAS)
  • Aicardi-Goutieres syndrome 1, AD + AR (TREX1)
  • Aicardi-Goutieres syndrome 2 (RNASEH2B)
  • Aicardi-Goutieres syndrome 3 (RNASEH2C)
  • Aicardi-Goutieres syndrome 4 (RNASEH2A)
  • Aicardi-Goutieres syndrome 5 (SAMHD1)
  • Aicardi-Goutieres syndrome 6 (ADAR)
  • Aicardi-Goutieres syndrome 7 (IFIH1)
  • Basal ganglia calcification, idiopathic, 1 (SLC20A2)
  • Basal ganglia calcification, idiopathic, 4 (PDGFRB)
  • Basal ganglia calcification, idiopathic, 5 (PDGFB)
  • Basal ganglia calcification, idiopathic, 6 (XPR1)
  • Basal ganglia calcification, idiopathic, 7, AR (MYORG syn. KIAA1161)
  • Brain small vessel disease with/-out ocular anomalies (COL4A1)
  • Cerebrooculofacioskeletal syndrome 1 (ERCC6)
  • Cerebroretinal microangiopathy with calcifications + cysts (CTC1)
  • Cockayne syndrome, type A (ERCC8)
  • Cockayne syndrome, type B (ERCC6)
  • Encephalopathy, progressive, with amyotrophy + optic atrophy (TBCE)
  • Focal cortical dysplasia, type II, somatic (TSC1)
  • Focal cortical dysplasia, type II, somatic (TSC2)
  • HARP syndrome (PANK2)
  • Hemorrhagic destruction of the brain, subependymal calcification + cataracts (JAM3)
  • Hyperparathyroidism 4 (GCM2)
  • Hyperparathyroidism, neonatal (CASR)
  • Hypocalcemia, AD (CASR)
  • Hypocalcemia, AD 2 (GNA11)
  • Hypocalcemia, AD, with Bartter syndrome (CASR)
  • Hypocalciuric hypercalcemia, type I (CASR)
  • Hypocalciuric hypercalcemia, type II (GNA11)
  • Hypoparathyroidism, familial isolated 1 (PTH)
  • Hypoparathyroidism, familial isolated 2 (GCM2)
  • Hypoparathyroidism-retardation-dysmorphism syndrome (TBCE)
  • Immunodeficiency 38 (ISG15)
  • McCune-Albright syndrome, somatic, mosaic (GNAS)
  • Mental retardation, XL syndromic 5 (AP1S2)
  • Neurodegeneration with brain iron accumulation 1 (PANK2)
  • Osseous heteroplasia, progressive (GNAS)
  • Panhypopituitarism, XL (SOX3)
  • Polycystic lipomembranous osteodysplasia with sclerosing leukoencephalopathy 2 (TREM2)
  • Pseudo-TORCH syndrome 1 (OCLN)
  • Pseudo-TORCH syndrome 2 (USP18)
  • Pseudohypoparathyroidism Ia (GNAS)
  • Pseudohypoparathyroidism Ib (GNAS)
  • Pseudohypoparathyroidism Ic (GNAS)
  • Pseudopseudohypoparathyroidism (GNAS)
  • Rajab interstitial lung disease with brain calcifications 1 (FARSB)
  • Rajab interstitial lung disease with brain calcifications 2 (FARSA)
  • Seizures, early-onset, with neurodegeneration + brain calcification (NRROS)
  • Tuberous sclerosis-1 (TSC1)
  • Tuberous sclerosis-2 (TSC2)
Heredity, heredity patterns etc.
  • AD
  • AR
  • XL
OMIM-Ps
  • Multiple OMIM-Ps
ICD10 Code

Bioinformatics and clinical interpretation

Test-Stärken

  • DAkkS-akkreditiertes Labor
  • EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
  • Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
  • Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
  • Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
  • eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
  • unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
  • unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
  • unsere umfassenden klinischen Aussagen

Testeinschränkungen

  • Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
  • Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
  • es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
  • die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
  • Gen-Konversionen
  • komplexe Inversionen
  • Balancierte Translokationen
  • Mitochondriale Varianten
  • Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
  • nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
  • niedriger Mosaik-Status
  • Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
  • Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
  • Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
  • Varianten innerhalb von Pseudogenen
  • die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde

Laboratory requirement

  • Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.

  • Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.

  • Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.

  • Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.