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Interdisciplinary CompetenceMolecular Diagnostics
Know how in the analysis of genetic material.
For the benefit of patients.

IllnessCancer predisposition for solid tumors, adults

Summary

Short information

A curated panel containing >100 genes for the comprehensive analysis of practically all known Cancer predispositions for solid tumors, adults; mutations in 6 genes cover the more frequent predispositions.

ID
KP1928
Number of genes
90 Accredited laboratory test
Examined sequence length
22,4 kb (Core-/Core-canditate-Genes)
226,0 kb (Extended panel: incl. additional genes)
Analysis Duration
on request
Test material
  • EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
Diagnostic indications

NGS +

 

Gene panel

Selected genes

NameExon Length (bp)OMIM-GReferenz-Seq.Heredity
ATM9171NM_000051.4AD, AR, Sus
BRCA15592NM_007294.4AD, AR, Sus
MEN11833NM_130799.2AD
PTEN1212NM_000314.8AD
RET3345NM_020975.6AD
TP531182NM_000546.6AD
AIP993NM_003977.4AD
APC8532NM_000038.6AD
BAP12190NM_004656.4AD
BARD12334NM_000465.4AD, Sus
BMPR1A1599NM_004329.3AD
BRAF2301NM_004333.6Sus
BRCA210257NM_000059.4AD, AR, Sus
BRIP13750NM_032043.3AD, Sus
CBL2721NM_005188.4AD
CDC731596NM_024529.5AD
CDH12649NM_004360.5AD
CDK4912NM_000075.4AD
CDKN1B597NM_004064.5AD, Sus
CDKN2A471NM_000077.5AD, Sus
CHEK21632NM_007194.4AD
DICER15769NM_177438.3AD, Sus
EPCAM945NM_002354.3AD
ERCC22283NM_000400.4AR
ERCC32349NM_000122.2AR
ERCC42751NM_005236.3AR
ERCC53561NM_000123.4AR
EXT12241NM_000127.3AD, Sus
EXT22157NM_207122.2AD, Sus
FANCA4368NM_000135.4AR, Sus
FANCB2580NM_001018113.3XL, Sus
FANCC1677NM_000136.3AR, Sus
FANCE1611NM_021922.3AR, Sus
FANCF1125NM_022725.4AR
FANCG1869NM_004629.2Sus
FANCI3987NM_001113378.2AR, Sus
FANCL1128NM_018062.4AR, Sus
FH1533NM_000143.4AD, Sus
FLCN1740NM_144997.7AD, Sus
HRAS570NM_005343.4AD, Sus
KIT2931NM_000222.3AD
KRAS567NM_004985.5AD
LZTR12523NM_006767.4AD, AR
MAP2K11182NM_002755.4AD
MAP2K21203NM_030662.4AD
MAX483NM_002382.5AD
MET4227NM_001127500.3AD, Sus
MLH12271NM_000249.4AD, AR, Sus
MSH22805NM_000251.3AD, AR, Sus
MSH64083NM_000179.3AD, AR, Sus
MUTYH1650NM_001128425.2AR, Sus
NF18457NM_001042492.3AD
NF21788NM_000268.4AD
NRAS570NM_002524.5AD, Sus
NTHL1915NM_002528.7AR
PALB23561NM_024675.4AD
PDGFRA3270NM_006206.6AD, Sus
PMS22589NM_000535.7Sus, AD
POLD13324NM_002691.4AD
POLE6861NM_006231.4AD
POLH2142NM_006502.3AR
PRCC1476NM_005973.5Gen Fusion
PTCH14344NM_000264.5AD
PTPN111782NM_002834.5AD
RAD51C1131NM_058216.3AR, Sus
RAD51D987NM_002878.4AD
RAF11947NM_002880.4AD
RB12787NM_000321.3AD
RTEL13732NM_032957.5AD, AR
SDHA1995NM_004168.4AD, AR
SDHAF2501NM_017841.4AD
SDHB843NM_003000.3AD
SDHC510NM_003001.5AD
SDHD480NM_003002.4AD, AR, Sus
SHOC21749NM_007373.4AD
SMAD41659NM_005359.6AD
SMARCA45040NM_001128849.3AD, AR
SMARCB11158NM_003073.5AD
SOS14002NM_005633.4AD
STK111302NM_000455.5AD
SUFU1455NM_016169.4AD
TERT3399NM_198253.3AR, AD
TMEM127717NM_017849.4AD
TSC13495NM_000368.5AD
TSC25424NM_000548.5AD
VHL642NM_000551.4AD
WRAP531647NM_001143990.2AR
WT11569NM_024426.6AD
XPA822NM_000380.4AR
XPC2823NM_004628.5AR

Informations about the disease

Clinical Comment

5-10% of cancers are due to hereditary causes. Recent data sets indicate that the incidence of hereditary cancer may be as high as 17.5% in patients with cancer. Identification of germline variants has implications for both patients + their families. Germline variants occur in germ cells. Although somatic variants occur in a single cell + are passed only to the cell’s offspring, germline variants exist in all somatic cells + may influence cancer susceptibility by affecting multiple cellular processes (e.g. cancer clone growth, somatic variant acquisition rates, carcinogen metabolism). Discovery + understanding of germline variants are of major clinical importance to the patient diagnosed with hereditary cancer; the identification of an inherited variant has often therapeutic + prognostic value for a patient undergoing therapy.

 

Synonyms
  • Alias: Solid cancer predisposition genes
  • Allelic: Adrenal adenoma, somatic (MEN1)
  • Allelic: Angiofibroma, somatic (MEN1)
  • Allelic: Ataxia-telangiectasia (ATM)
  • Allelic: Bone marrow failure syndrome 5 (TP53)
  • Allelic: Cardiomyopathy, dilated, 1NN (RAF1)
  • Allelic: Central hypoventilation syndrome, congenital (RET)
  • Allelic: Fanconi anemia, complementation group S (BRCA1)
  • Allelic: Hirschsprung disease, protection against + susceptibility to, 1 (RET)
  • Allelic: Lhermitte-Duclos syndrome (PTEN)
  • Allelic: Lipoma, somatic (MEN1)
  • Allelic: Macrocephaly/autism syndrome (PTEN)
  • Allelic: Melorheostosis, isolated, somatic mosaic (MAP2K1)
  • Allelic: Metachondromatosis (PTPN11)
  • Allelic: Multiple endocrine neoplasia 1 (MEN1)
  • Allelic: Parathyroid adenoma, somatic (MEN1)
  • Allelic: Pulmonary fibrosis and/or bone marrow failure, telomere-related, 4 (PARN)
  • Adrenocortical carcinoma, pediatric (TP53)
  • Basal cell carcinoma 7 (TP53)
  • Breast cancer, somatic (TP53)
  • Breast cancer, susceptibility to (ATM)
  • Breast-ovarian cancer, familial, 1 (BRCA1)
  • Carcinoid tumor of lung (MEN1)
  • Cardiofaciocutaneous syndrome (BRAF)
  • Cardiofaciocutaneous syndrome 3 (MAP2K1)
  • Cardiofaciocutaneous syndrome 4 (MAP2K2)
  • Cerebrooculofacioskeletal syndrome 4 (ERCC1)
  • Cerebroretinal microangiopathy with calcifications + cysts (CTC1)
  • Choroid plexus papilloma (TP53)
  • Colorectal cancer (TP53)
  • Cowden syndrome 1 (PTEN)
  • DNA damage repair defect [panelapp] (ZNF668)
  • Dyskeratosis congenita, AD 3 (TINF2)
  • Dyskeratosis congenita, AD 6 (ACD)
  • Dyskeratosis congenita, AR 6 (PARN)
  • Dyskeratosis congenita, AR 7 (ACD)
  • Dyskeratosis congenita, XL (DKC1)
  • Fanconi anemia, complementation group D2 (FANCD2)
  • Fanconi anemia, complementation group P (SLX4)
  • Glioma susceptibility 1 (TP53)
  • Glioma susceptibility 2 (PTEN)
  • Hepatocellular carcinoma, somatic (TP53)
  • IUGR, short stature, failure to thrive, body asymmetry [panelapp] (NLRP5)
  • LEOPARD syndrome 1 (PTPN11)
  • LEOPARD syndrome 2 (RAF1)
  • LEOPARD syndrome 3 (BRAF)
  • Li-Fraumeni syndrome (TP53)
  • Lymphoma, B-cell non-Hodgkin, somatic (ATM)
  • Lymphoma, mantle cell, somatic (ATM)
  • Maternal effect gene causing phenotypes that include IUGR [panelapp] (NLRP2)
  • Medullary thyroid carcinoma (RET)
  • Meningioma (PTEN)
  • Microcephaly, growth deficiency, global dev. delay, brain malformation [panelapp] (ZNF668)
  • Multilocus imprinting disturbances [panelapp] (NLRP5)
  • Multiple endocrine neoplasia IIA, IIB (RET)
  • Nasopharyngeal carcinoma, somatic (TP53)
  • Noonan syndrome 1 (PTPN11)
  • Noonan syndrome 10 (LZTR1)
  • Noonan syndrome 2 (LZTR1)
  • Noonan syndrome 5 (RAF1)
  • Noonan syndrome 7 (BRAF)
  • Noonan syndrome 8 (RIT1)
  • Noonan syndrome 9 (SOS2)
  • Noonan syndrome-like disorder with loose anagen hair 2 (PPP1CB)
  • Osteosarcoma (TP53)
  • Pancreatic cancer, somatic (TP53)
  • Pancreatic cancer, susceptibility to, 4 (BRCA1)
  • Pheochromocytoma (RET)
  • Prostate cancer, somatic (PTEN)
  • Renal cell carcinoma, papillary (PRCC)
  • Revesz syndrome (TINF2)
  • Schwannomatosis-2, susceptibility to (LZTR1)
  • T-cell prolymphocytic leukemia, somatic (ATM)
  • Xeroderma pigmentosum, group E, DDB-negative subtype (DDB2)
Heredity, heredity patterns etc.
  • AD
  • AR
  • Gen Fusion
  • Sus
  • XL
OMIM-Ps
  • Multiple OMIM-Ps
ICD10 Code

Bioinformatics and clinical interpretation

Test-Stärken

  • DAkkS-akkreditiertes Labor
  • EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
  • Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
  • Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
  • Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
  • eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
  • unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
  • unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
  • unsere umfassenden klinischen Aussagen

Testeinschränkungen

  • Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
  • Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
  • es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
  • die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
  • Gen-Konversionen
  • komplexe Inversionen
  • Balancierte Translokationen
  • Mitochondriale Varianten
  • Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
  • nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
  • niedriger Mosaik-Status
  • Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
  • Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
  • Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
  • Varianten innerhalb von Pseudogenen
  • die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde

Laboratory requirement

  • Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.

  • Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.

  • Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.

  • Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.