©istock.com/Andrea Obzerova
Interdisciplinary CompetenceMolecular Diagnostics
Know how in the analysis of genetic material.
For the benefit of patients.

IllnessGynaecological tumors based on familial predisposition for inherited cancers

Summary

Short information

Comprehensive differential diagnostic panel for Gynaecological tumors based on familial predisposition for inherited cancers comprising 5 guideline-curated and altogether 18 curated genes according to the clinical signs

ID
EP0330
Number of genes
17 Accredited laboratory test
Examined sequence length
42,5 kb (Core-/Core-canditate-Genes)
55,2 kb (Extended panel: incl. additional genes)
Analysis Duration
on request
Test material
  • EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
Diagnostic indications

NGS + [Sanger]

 

Gene panel

Selected genes

NameExon Length (bp)OMIM-GReferenz-Seq.Heredity
ATM9171NM_000051.4AD, AR
BRCA15592NM_007294.4AD, Mult
BRCA210257NM_000059.4AD, Sus
BRIP13750NM_032043.3AD, Sus
CDH12649NM_004360.5AD
CHEK21632NM_007194.4AD
PALB23561NM_024675.4AD, Sus
PTEN1212NM_000314.8AD
RAD51C1131NM_058216.3AR, Sus
RAD51D987NM_002878.4AD
STK111302NM_000455.5AD
TP531182NM_000546.6AD
EPCAM945NM_002354.3AD
MLH12271NM_000249.4AD, AR, Sus
MSH22805NM_000251.3AD, AR, Sus
MSH64083NM_000179.3n.k.
PMS22589NM_000535.7Sus, AR

Informations about the disease

Clinical Comment

Approximately 30 out of 100 women with breast or ovarian cancer have a family history of the disease. Mutations in one of the known breast cancer high-risk genes are detectable in 5-10% of breast cancers. Most commonly, this affects the BRCA1 and BRCA2 genes. These two tumor suppressor genes have central functions in DNA repair. Pathogenic BRCA1/2 germline mutations are responsible for a large proportion of cases of hereditary breast and ovarian cancer syndrome (HBOC) and increase the lifetime risk of breast, ovarian, prostate and/or pancreatic cancers. Endometrial cancers (ECs) are currently not formally associated with the HBOC syndrome, but have been described in patients with BRCA1/2 germline mutations. Yet recent studies have ssuggested that ECs may well be a component of HBOC syndrome, and the results have specifically highlighted a possible increased risk of serous carcinomas in women with germline BRCA1 mutations. Other gene mutations that cause HBOC (or Lynch syndrome) are also critically involved in DNA repair and are sometimes found mutated in EC. The molecular genetic diagnostic yield of this panel is currently unknown. Therefore, a negative DNA result does not exclude the clinical diagnosis.

References: https://www.krebsinformationsdienst.de/service/iblatt/iblatt-familiaerer-brust-u-eierstockkrebs.pdf

https://www.konsortium-familiaerer-brustkrebs.de/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30268633/

 

Synonyms
  • ...for the allelic diseases of the HBOC genes please see EP0331 as well
  • Alias: Breast cancer, ovarian cancer, endometrial cancer
  • Alias: Breast carcinoma, ovarian carcinoma, endometrial carcinoma
  • Alias: Brust-, Eierstock-, Uterusschleimhaut-Krebs
  • Allelic: Aplastic anemia (NBN)
  • Allelic: Colorectal cancer, hereditary nonpolyposis, type 1 (MSH2)
  • Allelic: Colorectal cancer, hereditary nonpolyposis, type 2 (MLH1)
  • Allelic: Colorectal cancer, hereditary nonpolyposis, type 4 (PMS2)
  • Allelic: Colorectal cancer, hereditary nonpolyposis, type 5 (MSH6)
  • Allelic: Colorectal cancer, hereditary nonpolyposis, type 8 (EPCAM)
  • Allelic: Diarrhea 5, with tufting enteropathy, congenital (EPCAM)
  • Allelic: Leukemia, acute lymphoblastic (NBN)
  • Allelic: Muir-Torre syndrome (MLH1, MSH2)
  • Breast and colorectal cancer, susceptibility to (CHEK2)
  • Breast cancer, early-onset, susceptibility to (BRIP1)
  • Breast cancer, lobular (CDH1)
  • Breast cancer, male, susceptibility to (BRCA2)
  • Breast cancer, somatic (TP53)
  • Breast cancer, susceptibility to (ATM)
  • Breast cancer, susceptibility to (CHEK2)
  • Breast cancer, susceptibility to (PALB2)
  • Breast-ovarian cancer, familial, 1 (BRCA1)
  • Breast-ovarian cancer, familial, 2 (BRCA2)
  • Breast-ovarian cancer, familial, susceptibility to, 3 (RAD51C)
  • Breast-ovarian cancer, familial, susceptibility to, 4 (RAD51D)
  • Endometrial cancer, familial (MSH6)
  • Fumarase deficiency (FH)
  • Leiomyomatosis + renal cell cancer (FH)
  • Mismatch repair cancer syndrome (MLH1, MSH2, MSH6, PMS2)
  • Nijmegen breakage syndrome (NBN)
  • Ovarian cancer, somatic (CDH1)
Heredity, heredity patterns etc.
  • AD
  • AR
  • Mult
  • Sus
  • n.k.
OMIM-Ps
  • Multiple OMIM-Ps
ICD10 Code

Bioinformatics and clinical interpretation

Test-Stärken

  • DAkkS-akkreditiertes Labor
  • EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
  • Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
  • Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
  • Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
  • eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
  • unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
  • unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
  • unsere umfassenden klinischen Aussagen

Testeinschränkungen

  • Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
  • Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
  • es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
  • die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
  • Gen-Konversionen
  • komplexe Inversionen
  • Balancierte Translokationen
  • Mitochondriale Varianten
  • Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
  • nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
  • niedriger Mosaik-Status
  • Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
  • Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
  • Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
  • Varianten innerhalb von Pseudogenen
  • die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde

Laboratory requirement

  • Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.

  • Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.

  • Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.

  • Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.