IllnessLipomatosis, differential diagnosis
Summary
Comprehensive differential diagnostic panel for Lipomatosis comprising 1 guideline-curated gene, furthermor 6 core candidates genes And altogether 14 curated genes according to the clinical signs
37,2 kb (Extended panel: incl. additional genes)
- EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
NGS +
[Sanger]
Gene panel
Selected genes
Name | Exon Length (bp) | OMIM-G | Referenz-Seq. | Heredity |
---|---|---|---|---|
AKT1 | 1443 | NM_005163.2 | AD | |
FGFR1 | 2469 | NM_023110.3 | AD | |
LIPE | 3231 | NM_005357.4 | AD | |
PIK3CA | 3207 | NM_006218.4 | n.k. | |
PTEN | 1212 | NM_000314.8 | n.k. | |
TBL1XR1 | 1545 | NM_024665.7 | AD | |
APC | 8532 | NM_000038.6 | AD | |
FLCN | 1740 | NM_144997.7 | AD | |
MAPRE2 | 855 | NM_001143826.3 | AD, AR | |
MEN1 | 1833 | NM_130799.2 | SMu, AD | |
NF1 | 8457 | NM_001042492.3 | AD | |
SPRED1 | 1335 | NM_152594.3 | AD | |
TUBB | 1335 | NM_178014.4 | AD |
Informations about the disease
The term lipomatosis encompasses numerous clinicopathologic syndromes, all of which are rare. These include diffuse (asymmetric or congenital) lipomatosis, a proliferation of adipose tissue affecting large portions of an extremity or the trunk; symmetric lipomatosis (Madelung's disease), a symmetric proliferation of adipose tissue affecting mainly the neck; pelvic lipomatosis, a proliferation of adipose tissue around the rectum and bladder; Steroid lipomatosis, a diffuse proliferation of adipose tissue affecting axial areas and associated with prolonged steroid exposure; nevus lipomatosus cutaneus superficialis (including Michelin tire baby syndrome), accumulations of adipose tissue occurring along skin folds; and several other rare syndromes. The histologic appearance of all syndromes is similar, with overgrowth of mature adipose tissue. The inheritance patterns are often autosomal dominant or multifactorial. The DNA diagnostic yield is ultimately unknown but very low, may be somewhat increased by next-generation sequence analysis of known lipomatosis-associated genes. Therefore, an inconspicuous molecular genetic result by no means excludes the clinical diagnosis.
References: [https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK153722/
[https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1520/
www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1488/]
- Alias: Dercum disease, adipose tissue rheumatism, neurolipomatosis, lipomat. dolorosa, adiposalgia
- Alias: Familial multiple lipomatosis, Madelung disease
- Alias: Lipedema
- Allelic: Adenoma, periampullary, somatic (APC)
- Allelic: Adenomatous polyposis coli (APC)
- Allelic: Adrenal adenoma, somatic (MEN1)
- Allelic: Angiofibroma, somatic (MEN1)
- Allelic: Brain tumor-polyposis syndrome 2 (APC)
- Allelic: Breast cancer, somatic (PIK3CA)
- Allelic: Breast cancer, somatic /AKT1)
- Allelic: CLAPO syndrome, somatic (PIK3CA)
- Allelic: Carcinoid tumor of lung (MEN1)
- Allelic: Colorectal cancer, somatic (AKT1)
- Allelic: Colorectal cancer, somatic (APC)
- Allelic: Colorectal cancer, somatic (FLCN)
- Allelic: Colorectal cancer, somatic (PIK3CA)
- Allelic: Cortical dysplasia, complex, with other brain malformations 6 (TUBB)
- Allelic: Desmoid disease, hereditary (APC)
- Allelic: Encephalocraniocutaneous lipomatosis, somatic mosaic (FGFR1)
- Allelic: Gastric cancer, somatic (APC)
- Allelic: Gastric cancer, somatic (PIK3CA)
- Allelic: Glioma susceptibility 2 (PTEN)
- Allelic: Hartsfield syndrome (FGFR1)
- Allelic: Hepatoblastoma, somatic (APC)
- Allelic: Hepatocellular carcinoma, somatic (PIK3CA)
- Allelic: Hypogonadotropic hypogonadism 2 with/-out anosmia (FGFR1)
- Allelic: Jackson-Weiss syndrome (FGFR1)
- Allelic: Keratosis, seborrheic, somatic (PIK3CA)
- Allelic: Leukemia, juvenile myelomonocytic (NF1)
- Allelic: Lhermitte-Duclos syndrome (PTEN)
- Allelic: Macrocephaly/autism syndrome (PTEN)
- Allelic: Macrodactyly, somatic (PIK3CA)
- Allelic: Megalencephaly-capillary malformation-polymicrogyria syndrome, somatic (PIK3CA)
- Allelic: Meningioma (PTEN)
- Allelic: Multiple endocrine neoplasia 1 (MEN1)
- Allelic: Neurofibromatosis, familial spinal (NF1)
- Allelic: Neurofibromatosis-Noonan syndrome (NF1)
- Allelic: Nevus, epidermal, somatic (PIK3CA)
- Allelic: Nonsmall cell lung cancer, somatic (PIK3CA)
- Allelic: Osteoglophonic dysplasia (FGFR1)
- Allelic: Ovarian cancer, somatic (AKT1)
- Allelic: Ovarian cancer, somatic (PIK3CA)
- Allelic: Parathyroid adenoma, somatic (MEN1)
- Allelic: Pfeiffer syndrome (FGFR1)
- Allelic: Pneumothorax, primary spontaneous (FLCN)
- Allelic: Prostate cancer, somatic (PTEN)
- Allelic: Trigonocephaly 1 (FGFR1)
- Allelic: Watson syndrome (NF1)
- Allellic: Proteus syndrome, somatic (AKT1)
- Birt-Hogg-Dube syndrome (FLCN)
- CLAPO: Capill. malform. lower Lip, lymph. malform. face/neck, Asymmetry, Part./gen. Overgr. (PIK3CA)
- CLOVE [Congenital Lipomatous Overgrowth Vascular malformations, Epidermal nevi] (PIK3CA)
- Cowden syndrome 1 [Macrocephaly, multiple lipomas, hemangiomata] (PTEN)
- Cowden syndrome 5 (PIK3CA)
- Cowden syndrome 6 (AKT1)
- Encephalocraniocutaneous lipomatosis, somatic mosaic (FGFR1)
- FH or FAO: FibroAdipose Hyperplasia or Overgrowth (PIK3CA)
- Gardner syndrome (APC)
- HHML: HemiHyperplasia Multiple Lipomatosis (PIK3CA)
- Klippel-Trenaunay syndrome (PIK3CA)
- Legius syndrome (SPRED1)
- Lipodystrophy, familial partial, type 6 (LIPE)
- Lipoma, somatic (MEN1)
- MCAP or M-CM: Megalencephaly-CAPillary Malformation (PIK3CA)
- MPPH: Megalencephaly-Polymicrogyria-Polydactyly-Hydrocephalus syndrome (PIK3CA)
- Neurofibromatosis, type 1 (NF1)
- PROS: PIK3CA-related overgrowth spectrum (PIK3CA)
- Pierpont syndrome [plantar lipomatosis, unusual face, developmental delay] (TBL1XR1)
- SOLAMEN: Segmental overgrowth, lipomatosis, arteriovenous malform., epidermal nevi (PTEN)
- Symmetric circumferential skin creases, congenital, 1 (TUBB)
- Symmetric circumferential skin creases, congenital, 2 (MAPRE2)
- AD
- AR
- SMu
- n.k.
- Multiple OMIM-Ps
Bioinformatics and clinical interpretation
Test-Stärken
- DAkkS-akkreditiertes Labor
- EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
- Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
- Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
- Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
- eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
- unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
- unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
- unsere umfassenden klinischen Aussagen
Testeinschränkungen
- Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
- Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
- es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
- die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
- Gen-Konversionen
- komplexe Inversionen
- Balancierte Translokationen
- Mitochondriale Varianten
- Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
- nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
- niedriger Mosaik-Status
- Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
- Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
- Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
- Varianten innerhalb von Pseudogenen
- die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde
Laboratory requirement
Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.
Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.
Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.
Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.