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Interdisciplinary CompetenceMolecular Diagnostics
Know how in the analysis of genetic material.
For the benefit of patients.

IllnessMarfan syndrome, differential diagnosis

Summary

Short information

Comprehensive differential diagnostic panel for Marfan syndrome comprising 5 or altogether 15 curated genes according to the clinical signs

ID
MP0500
Number of genes
17 Accredited laboratory test
Examined sequence length
17,0 kb (Core-/Core-canditate-Genes)
60,2 kb (Extended panel: incl. additional genes)
Analysis Duration
on request
Test material
  • EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
Diagnostic indications

NGS +

[Sanger]

 

Gene panel

Selected genes

NameExon Length (bp)OMIM-GReferenz-Seq.Heredity
FBN18616NM_000138.5AD
SMAD21404NM_005901.6AD
SMAD31278NM_005902.4AD
TGFB21245NM_003238.6AD
TGFB31239NM_003239.5AD
TGFBR11512NM_004612.4AD
TGFBR21704NM_003242.6AD
CBS1656NM_000071.3AR
COL2A14464NM_001844.5AD
COL3A14401NM_000090.4AD, AR
COL5A15517NM_000093.5AD
COL5A24500NM_000393.5AD
FBN28739NM_001999.4AD
FLNA7920NM_001456.4XL
PLOD12184NM_000302.4AR
SKI2187NM_003036.4AD
SLC2A101626NM_030777.4AR

Informations about the disease

Clinical Comment

Marfan syndrome (MFS) is a systemic disease of the connective tissue with variously combined symptoms of the heart, circulation, muscles, skeleton, eyes and lungs. The age at which it first manifests is variable; the first symptoms can occur at any age. Cardiovascular involvement is characterised by (i) progressive dilatation of the aorta with increased risk of prognostic aortic dissection and aortic valve insufficiency; and (ii) mital insufficiency with arrhythmias, endocarditis and heart failure. Skeletal involvement (including regrowth, arachnodactyly, hyperextensible joints, scoliosis) is often the first sign of disease. Symptoms of eye involvement include axial myopia (with the risk of retinal detachment) and lens shift (ectopy or luxation). Other possible symptoms include skin (striae), a risk of pneumothorax and dura-ectasia. The "classic" MFS is caused by mutations in the FBN1 gene (approx. 95% mutation detection probability in patients who meet the clinical criteria for MFS). Important differential diagnoses are MASS syndrome, Shprintzen-Goldberg syndrome, mitral valve prolapse, Ehlers-Danlos syndrome and other diseases with aortic aneurysm, e.g. Loeys-Dietz syndromes.

Reference: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1335/

 

Synonyms
  • Allelic: Acromicric dysplasia (FBN1)
  • Allelic: Anterior segment dysgenesis 2, multiple subtypes (FOXE3)
  • Allelic: Arrhythmogenic right ventricular dysplasia 1 (TGFB3)
  • Allelic: Cardiac valvular dysplasia, XL (FLNA)
  • Allelic: Cataract 34, multiple types (FOXE3)
  • Allelic: Colorectal cancer, hereditary nonpolyposis, type 6 (TGFBR2)
  • Allelic: Congenital short bowel syndrome (FLNA)
  • Allelic: Deafness, AD 13 (COL11A2)
  • Allelic: Deafness, AD 37 (COL11A1)
  • Allelic: Deafness, AR 53 (COL11A2)
  • Allelic: Ectopia lentis, familial (FBN1)
  • Allelic: Esophageal cancer, somatic (TGFBR2)
  • Allelic: FG syndrome 2 (FLNA)
  • Allelic: Frontometaphyseal dysplasia 1 (FLNA)
  • Allelic: Geleophysic dysplasia 2 (FBN1)
  • Allelic: Heterotopia, periventricular, 1 (FLNA)
  • Allelic: Intervertebral disc disease, susceptibility to (COL9A3)
  • Allelic: Intestinal pseudoobstruction, neuronal (FLNA)
  • Allelic: Lumbar disc herniation, susceptibility to (COL11A1)
  • Allelic: Macular degeneration, early-onset (FBN2)
  • Allelic: Marfan lipodystrophy syndrome (FBN1)
  • Allelic: Megacystis-microcolon-intestinal hypoperistalsis syndrome 1 (MYLK)
  • Allelic: Megacystis-microcolon-intestinal hypoperistalsis syndrome 2 (MYH11)
  • Allelic: Melnick-Needles syndrome (FLNA)
  • Allelic: Moyamoya disease 5 (ACTA2)
  • Allelic: Multiple self-healing squamous epithelioma, susceptibility to (TGFBR1)
  • Allelic: Multisystemic smooth muscle dysfunction syndrome (ACTA2)
  • Allelic: Otopalatodigital syndrome, type I (FLNA)
  • Allelic: Otopalatodigital syndrome, type II (FLNA)
  • Allelic: Polymicrogyria with or without vascular-type EDS (COL3A1)
  • Allelic: Stiff skin syndrome (FBN1)
  • Allelic: Terminal osseous dysplasia (FLNA)
  • Allelic: Thrombosis, hyperhomocysteinemic (CBS)
  • Allelic: Visceral myopathy 2 (MYH11)
  • Allelic: Weill-Marchesani syndrome 2, AD (FBN1)
  • Aortic aneurysm, familial thoracic 10 (LOX)
  • Aortic aneurysm, familial thoracic 11, susceptibility to (FOXE3)
  • Aortic aneurysm, familial thoracic 4 (MYH11)
  • Aortic aneurysm, familial thoracic 6 (ACTA2)
  • Aortic aneurysm, familial thoracic 7 (MYLK)
  • Aortic aneurysm, familial thoracic 8 (PRKG1)
  • Aortic aneurysm, familial thoracic 9 (MFAP5)
  • Arterial tortuosity syndrome (SLC2A10)
  • Contractural arachnodactyly, congenital (FBN2)
  • Ehlers-Danlos syndrome, classic type, 1 (COL5A1)
  • Ehlers-Danlos syndrome, classic type, 2 (COL5A2)
  • Ehlers-Danlos syndrome, kyphoscoliotic type, 1 (PLOD1)
  • Ehlers-Danlos syndrome, vascular type (COL3A1)
  • Epiphyseal dysplasia, multiple, 2 (COL9A2)
  • Epiphyseal dysplasia, multiple, 3, with or without myopathy (COL9A3)
  • Epiphyseal dysplasia, multiple, 6 (COL9A1)
  • Fibrochondrogenesis 1 (COL11A1)
  • Fibrochondrogenesis 2 (COL11A2)
  • Homocystinuria, B6-responsive and nonresponsive types (CBS)
  • Loeys-Dietz syndrome 1 (TGFBR1)
  • Loeys-Dietz syndrome 2 (TGFBR2)
  • Loeys-Dietz syndrome 3 (SMAD3)
  • Loeys-Dietz syndrome 4 (TGFB2)
  • Loeys-Dietz syndrome 5 (TGFB3)
  • MASS syndrome (FBN1)
  • Marfan syndrome (FBN1)
  • Marshall syndrome (COL11A1)
  • Meester-Loeys syndrome (BGN)
  • Otospondylomegaepiphyseal dysplasia, AD (COL11A2)
  • Otospondylomegaepiphyseal dysplasia, AR (COL11A2)
  • Platyspondylic skeletal dysplasia, Torrance type (COL2A1)
  • SED congenita (COL2A1)
  • SMED Strudwick type (COL2A1)
  • Shprintzen-Goldberg syndrome (SKI)
  • Spondyloepimetaphyseal dysplasia, XL (BGN)
  • Spondyloepiphyseal dysplasia, Stanescu type (COL2A1)
  • Spondyloperipheral dysplasia (COL2A1)
  • Stickler syndrome, type I (COL2A1)
  • Stickler syndrome, type I, nonsyndromic ocular (COL2A1)
  • Stickler syndrome, type II (COL11A1)
  • Stickler syndrome, type IV (COL9A1)
  • Stickler syndrome, type V (COL9A2)
Heredity, heredity patterns etc.
  • AD
  • AR
  • XL
OMIM-Ps
  • Multiple OMIM-Ps
ICD10 Code

Bioinformatics and clinical interpretation

Test-Stärken

  • DAkkS-akkreditiertes Labor
  • EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
  • Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
  • Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
  • Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
  • eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
  • unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
  • unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
  • unsere umfassenden klinischen Aussagen

Testeinschränkungen

  • Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
  • Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
  • es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
  • die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
  • Gen-Konversionen
  • komplexe Inversionen
  • Balancierte Translokationen
  • Mitochondriale Varianten
  • Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
  • nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
  • niedriger Mosaik-Status
  • Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
  • Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
  • Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
  • Varianten innerhalb von Pseudogenen
  • die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde

Laboratory requirement

  • Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.

  • Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.

  • Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.

  • Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.