IllnessMuscular dystrophy, congenital; differential diagnosis
Summary
Comprehensive differential diagnostic panel for Muscular dystrophy, congenital, comprising 18 guideline-curated and altogether 36 curated genes according to the clinical signs
130,1 kb (Extended panel: incl. additional genes)
- EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
NGS +
{Sanger]
Gene panel
Selected genes
Name | Exon Length (bp) | OMIM-G | Referenz-Seq. | Heredity |
---|---|---|---|---|
B3GALNT2 | 1503 | NM_152490.5 | AR | |
B4GAT1 | 1248 | NM_006876.3 | AR | |
COL6A1 | 3087 | NM_001848.3 | AD, AR | |
COL6A2 | 3060 | NM_001849.4 | AD, AR | |
COL6A3 | 9534 | NM_004369.4 | AD, AR | |
CRPPA | 1356 | NM_001101426.4 | AR | |
DAG1 | 2688 | NM_004393.6 | AR | |
FKRP | 1488 | NM_024301.5 | AR | |
FKTN | 1386 | NM_001079802.2 | AR | |
GMPPB | 1164 | NM_013334.4 | AR | |
LAMA2 | 9369 | NM_000426.4 | AR | |
LARGE1 | 2271 | NM_004737.7 | AR | |
LMNA | 1995 | NM_170707.4 | AD | |
POMGNT1 | 1983 | NM_017739.4 | AR | |
POMK | 1053 | NM_032237.5 | AR | |
POMT1 | 2244 | NM_007171.4 | AR | |
POMT2 | 2253 | NM_013382.7 | AR | |
SELENON | 1773 | NM_020451.3 | AR | |
CHKB | 1188 | NM_005198.5 | AR | |
COL12A1 | 9192 | NM_004370.6 | AD, AR | |
DMD | 11058 | NM_004006.3 | XLR | |
DMPK | 1920 | NM_001081563.2 | AD | |
DOLK | 1617 | NM_014908.4 | AR | |
DPM2 | 255 | NM_003863.4 | AR | |
FHL1 | 843 | NM_001449.5 | XL | |
INPP5K | 1119 | NM_016532.4 | AR | |
ITGA7 | 3426 | NM_001144996.2 | AR | |
MICU1 | 1437 | NM_006077.4 | AR | |
MYMK | 671 | NM_001080483.3 | AR | |
PLEC | 13725 | NM_000445.5 | AR | |
POMGNT2 | 1743 | NM_032806.6 | AR | |
RXYLT1 | 1355 | NM_014254.3 | AR | |
SIL1 | 1386 | NM_022464.5 | AR | |
SYNE1 | 26250 | NM_033071.4 | AD, AR | |
TRAPPC11 | 3402 | NM_021942.6 | AR |
Informations about the disease
Congenital muscular dystrophies are a group of genetic disorders in which weakness and dystrophic biopsy patterns are present at birth or occur in the first months after birth. Unlike progressive muscular dystrophies with later onset, muscle weakness is more stable overall, depending on the individual disorder, but complications may become more prominent over time. Clinically, congenital muscular dystrophies can be divided into subgroups with normal intellectual development or those with deficits. This essentially corresponds to the proteins involved in the pathogenesis of the disease entities. Whereas disorders with normal intellectual development are usually caused by genetic defects of extracellular matrix proteins (laminin α-2, collagen VI) or endoplasmic reticulum proteins, congenital muscular dystrophies with brain involvement are often due to defects in glycosylation of α-dystroglycan. There is considerable clinical and genetic overlap among three disease groups, congenital muscular dystrophies, congenital myopathies and progressive limb-girdle muscular dystrophies. The mode of inheritance for most congenital muscular dystrophies is autosomal recessive. The DNA diagnostic yield depends critically on clinical case workup and amounts to little more than 20%. A negative molecular genetic result does not constitute exclusion of the clinical diagnosis.
References: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK97333/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1206/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1503/
- Alias: Muscular dystrophy, congenital
- Alias: Santavuori congenital muscular dystrophy (POMGNT1)
- Alias: Walker-Warburg syndrome (POMT1)
- Allelic: Bethlem myopathy 1 (COL6A1, COL6A2, COL6A3)
- Allelic: Cardiomyopathy, dilated, 1A (LMNA)
- Allelic: Cardiomyopathy, dilated, 1X (FKTN)
- Allelic: Charcot-Marie-Tooth disease, type 2B1 (LMNA)
- Allelic: Dystonia 27 (COL6A3)
- Allelic: Emery-Dreifuss muscular dystrophy 2, AD (LMNA)
- Allelic: Emery-Dreifuss muscular dystrophy 3, AR (LMNA)
- Allelic: Heart-hand syndrome, Slovenian type (LMNA)
- Allelic: Hutchinson-Gilford progeria (LMNA)
- Allelic: Lipodystrophy, familial partial, type 2 (LMNA)
- Allelic: Malouf syndrome (LMNA)
- Allelic: Mandibuloacral dysplasia (LMNA)
- Allelic: Muscular dystrophy, limb-girdle, AR 23 (LAMA2)
- Allelic: Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [congen. without mental retard.], type B, 4 (FKTN)
- Allelic: Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [limb-girdle], type C, 1 (POMT1)
- Allelic: Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [limb-girdle], type C, 2 (POMT2)
- Allelic: Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [limb-girdle], type C, 3 (POMGNT1)
- Allelic: Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [limb-girdle], type C, 4 (FKTN)
- Allelic: Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [limb-girdle], type C, 5 (FKRP)
- Allelic: Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [limb-girdle], type C, 7 (CRPPA)
- Allelic: Myopathy, congenital, with fiber-type disproportion (SELENON)
- Allelic: Myosclerosis, congenital (COL6A2)
- Allelic: Restrictive dermopathy, lethal (LMNA)
- Allelic: Retinitis pigmentosa 76 (POMGNT1)
- Bethlem myopathy 2 (COL12A1)
- Carey-Fineman-Ziter syndrome (MYMK)
- Kollagen-VI-Muskeldystrophie (COL12A1)
- Muscular dystrophy, congenital (LMNA)
- Muscular dystrophy, congenital, merosin deficient or partially deficient (LAMA2)
- Muscular dystrophy, rigid spine, 1 (SELENON)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [congen. with mental retard.], type B, 1 (POMT1)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [congen. with mental retard.], type B, 2 (POMT2)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [congen. with mental retard.], type B, 3 (POMGNT1)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [congen. with mental retard.], type B, 6 (LARGE1)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [congen. with/-out mental retard.], type B, 5 (FKRP)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [congenital with brain + eye anomalies], type A, 1 (POMT1)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [congenital with brain + eye anomalies], type A, 10 (TMEM5)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [congenital with brain + eye anomalies], type A, 2 (POMT2)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [congenital with brain + eye anomalies], type A, 3 (POMGNT1)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [congenital with brain + eye anomalies], type A, 4 (FKTN)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [congenital with brain + eye anomalies], type A, 5 (FKRP)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [congenital with brain + eye anomalies], type A, 6 (LARGE1)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy [congenital with brain + eye anomalies], type A, 7 (CRPPA)
- Myopathy, mitochondrial, and ataxia (MSTO1)
- Ullrich congenital muscular dystrophy 1 (COL6A1, COL6A2, COL6A3)
- Ullrich congenital muscular dystrophy 2 (COL12A1)
- AD
- AR
- XL
- XLR
- Multiple OMIM-Ps
Bioinformatics and clinical interpretation
Test-Stärken
- DAkkS-akkreditiertes Labor
- EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
- Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
- Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
- Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
- eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
- unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
- unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
- unsere umfassenden klinischen Aussagen
Testeinschränkungen
- Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
- Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
- es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
- die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
- Gen-Konversionen
- komplexe Inversionen
- Balancierte Translokationen
- Mitochondriale Varianten
- Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
- nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
- niedriger Mosaik-Status
- Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
- Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
- Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
- Varianten innerhalb von Pseudogenen
- die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde
Laboratory requirement
Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.
Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.
Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.
Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.