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Interdisciplinary CompetenceMolecular Diagnostics
Know how in the analysis of genetic material.
For the benefit of patients.

IllnessRetinitis pigmentosa, without further information [initial panel]

Summary

Short information

Comprehensive differential diagnostic panel for Retinitis pigmentosa, without further information, containing 1 guideline-curated core gene, furthermore 7 guideline-mentioned core candidate genes and altogether 19 curated genes according to the clinical signs

ID
RP0870
Number of genes
13 Accredited laboratory test
Examined sequence length
39,6 kb (Core-/Core-canditate-Genes)
54,0 kb (Extended panel: incl. additional genes)
Analysis Duration
on request
Test material
  • EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
Diagnostic indications

NGS +

 

Gene panel

Selected genes

NameExon Length (bp)OMIM-GReferenz-Seq.Heredity
ABCA46822NM_000350.3AR
EYS9435NM_001142800.2AR
PRPF311500NM_015629.4AD
PRPH21041NM_000322.5AD, AR, digenisch
RHO1047NM_000539.3AD, AR
RPE651602NM_000329.3AR
RPGR2448NM_000328.3XL
USH2A15609NM_206933.4AR
BEST11758NM_004183.4AD, AR
PDE6A2583NM_000440.3AR
PDE6B2565NM_000283.4AD, AR
RP16471NM_006269.2AD, AR
RP21053NM_006915.3XLR

Informations about the disease

Clinical Comment

Retinitis Pigmentosa (RP) is the most common form of hereditary retinal dystrophy characterised by photoreceptor degeneration. RP manifests with initial night blindness and tunnel vision, followed by secondary loss of cone photoreceptors, leading to reduced visual acuity and macular degeneration. The onset and progression of RP and the severity of symptoms can vary significantly between patients, even within the same family. More than 200 different forms of RP are known. In 60 to >80% of RP patients a genetic predisposition can be identified (depending on the population and clinical preselection), which can be inherited according to all classical inheritance or in a few cases digenically. There is sometimes incomplete penetrance and differential clinical expression. An inconspicuous genetic finding does not mean that the suspected clinical diagnosis can be excluded with certainty.

Reference: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1417/

 

Synonyms
  • Sympt.: übergreifende Bezeichnung - retinale Dystrophien
  • Alias: Chorioretinitis
  • Allelic: Choroidal dystrophy, central areolar 2 (PRPH2)
  • Allelic: Leber congenital amaurosis 18 (PRPH2)
  • Allelic: Macular dystrophy, patterned, 1 (PRPH2)
  • Allelic: Macular dystrophy, retinal, 2 (PROM1)
  • Allelic: Macular dystrophy, vitelliform, 3 (PRPH2)
  • Allelic: Night blindness, congenital stationary, AD 2 (PDE6B)
  • Allelic: Occult macular dystrophy (RP1L1)
  • Allelic: Stargardt disease 4 (PROM1)
  • Allelic: Usher syndrome, type 2A (USH2A)
  • Achromatopsia 2 (CNGA3)
  • Cone dystrophy 4 (PDE6C)
  • Cone dystrophy-3 (GUCA1A)
  • Cone-rod dystrophy 12 (PROM1)
  • Cone-rod dystrophy 14 (GUCA1A)
  • Retinitis pigmentosa 1 (RP1)
  • Retinitis pigmentosa 11 (PRPF31)
  • Retinitis pigmentosa 19 (ABCA4)
  • Retinitis pigmentosa 2 (RP2)
  • Retinitis pigmentosa 20 (RPE65)
  • Retinitis pigmentosa 25 (EYS)
  • Retinitis pigmentosa 26 (CERKL)
  • Retinitis pigmentosa 3 (RPGR)
  • Retinitis pigmentosa 39 (USH2A)
  • Retinitis pigmentosa 4, AD/AR (RHO)
  • Retinitis pigmentosa 40 (PDE6B)
  • Retinitis pigmentosa 41 (PROM1)
  • Retinitis pigmentosa 43 (PDE6A)
  • Retinitis pigmentosa 50 (BEST1)
  • Retinitis pigmentosa 7 + digenic form (PRPH2)
  • Retinitis pigmentosa 87 with choroidal involvement (RPE65)
  • Retinitis pigmentosa 88 (RP1L1)
  • Retinitis pigmentosa, XL, sinorespiratory infections +/- deafness (RPGR)
  • Retinitis pigmentosa, concentric (BEST1)
  • Retinitis punctata albescens (PRPH2)
Heredity, heredity patterns etc.
  • AD
  • AR
  • XL
  • XLR
  • digenisch
OMIM-Ps
  • Multiple OMIM-Ps
ICD10 Code

Bioinformatics and clinical interpretation

Test-Stärken

  • DAkkS-akkreditiertes Labor
  • EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
  • Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
  • Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
  • Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
  • eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
  • unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
  • unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
  • unsere umfassenden klinischen Aussagen

Testeinschränkungen

  • Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
  • Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
  • es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
  • die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
  • Gen-Konversionen
  • komplexe Inversionen
  • Balancierte Translokationen
  • Mitochondriale Varianten
  • Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
  • nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
  • niedriger Mosaik-Status
  • Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
  • Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
  • Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
  • Varianten innerhalb von Pseudogenen
  • die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde

Laboratory requirement

  • Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.

  • Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.

  • Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.

  • Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.