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Interdisciplinary CompetenceMolecular Diagnostics
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For the benefit of patients.

IllnessStickler syndrome, differential diagnosis I

Summary

Short information

Comprehensive differential diagnostic panel for Stickler syndrome comprising 3 guideline-curated genes and altogether 11 curated genes according to the clinical signs

ID
SP0170
Number of genes
10 Accredited laboratory test
Examined sequence length
22,0 kb (Core-/Core-canditate-Genes)
41,7 kb (Extended panel: incl. additional genes)
Analysis Duration
on request
Test material
  • EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
Diagnostic indications

NGS +

 

Gene panel

Selected genes

NameExon Length (bp)OMIM-GReferenz-Seq.Heredity
COL11A15421NM_001854.4AD
COL11A25211NM_080680.3AD
COL2A14464NM_001844.5AD
COL9A12766NM_001851.6AR
COL9A22070NM_001852.4AR
COL9A32055NM_001853.4AR
BMP41227NM_001202.6AD
GZF12136NM_022482.5AR
LOXL32283NM_032603.5AR
LRP213968NM_004525.3AR

Informations about the disease

Clinical Comment

Stickler syndrome is a hereditary vitreoretinopathy in which the ocular symptomatology is associated with a more or less severe Pierre-Robin sequence, bone abnormalities, and (in 10% of cases) sensorineural hearing loss. Ocular symptoms include juvenile cataract, myopia, strabismus, vitreoretinal or chorioretinal degeneration, retinal detachment and chronic uveitis. Hyperextensibility of the joints in youth is followed early by arthritic changes. Mild platyspondyly, scoliosis and enlarged, often abnormal epiphyses are observed. Stickler syndrome is inherited in an autosomal dominant or rarely autosomal recessive manner and is genetically heterogeneous. Mutations are identified in the COL2A1, COL11A1, COL11A2, COL9A1, COL9A2 and COL9A3 genes - the panel includes all of these genes. DNA tests are used for differential diagnosis and thus for genetic counseling of the index person and relatives. The diagnostic yield of the panel amounts to 90% (80-90% of the cases harbor COL2A1 mutations, 10-20% COL11A1 mutations). Additional genes are rarely associated with the disease. A negative molecular genetic finding does not definitely exclude the clinical diagnosis.

References: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1302/

https://doi.org/10.3390/jpm10030105

 

Synonyms
  • Alias: Arthroophthalmopathy
  • Alias: Hereditary progressive arthroophthalmopathy
  • Allelic: Czech dysplasia (COL2A1)
  • Allelic: Deafness, AD 13 (COL11A2)
  • Allelic: Deafness, AD 37 (COL11A1)
  • Allelic: Deafness, AR 53 (COL11A2)
  • Allelic: Epiphyseal dysplasia, multiple, 2 (COL9A2)
  • Allelic: Epiphyseal dysplasia, multiple, 3, with/-out myopathy (COL9A3)
  • Allelic: Epiphyseal dysplasia, multiple, 6 (COL9A1)
  • Allelic: Epiphyseal dysplasia, multiple, with myopia + deafness (COL2A1)
  • Allelic: Fibrochondrogenesis 1 (COL11A1)
  • Allelic: Fibrochondrogenesis 2 (COL11A2)
  • Allelic: Kniest dysplasia (COL2A1)
  • Allelic: Leber congenital amaurosis 16 (KCNJ13)
  • Allelic: Legg-Calve-Perthes disease (COL2A1)
  • Allelic: Lumbar disc herniation, susceptibility to (COL11A1)
  • Allelic: Marshall syndrome (COL11A1)
  • Allelic: Orofacial cleft 11 (BMP4)
  • Allelic: Osteoarthritis with mild chondrodysplasia (COL2A1)
  • Allelic: Otospondylomegaepiphyseal dysplasia, AR (COL11A2)
  • Allelic: Platyspondylic skeletal dysplasia, Torrance type (COL2A1)
  • Allelic: Spondyloepimetaphyseal dysplasia Strudwick type (COL2A1)
  • Allelic: Spondyloepiphyseal dysplasia congenita (COL2A1)
  • Allelic: Spondyloepiphyseal dysplasia, Stanescu type (COL2A1)
  • Allelic: Spondyloperipheral dysplasia (COL2A1)
  • Allelic: Vitreoretinopathy with phalangeal epiphyseal dysplasia (COL2A1)
  • Donnai-Barrow syndrome (LRP2)
  • Joint laxity, short stature + myopia (GZF1)
  • Microphthalmia, syndromic 6 (BMP4)
  • Persistent hyperplastic primary vitreous, AR (ATOH7)
  • Snowflake vitreoretinal degeneration (KCNJ13)
  • Stickler sydrome, type I, nonsyndromic ocular (COL2A1)
  • Stickler syndrome [MONDO:0019354] (LOXL3)
  • Stickler syndrome, type I (COL2A1)
  • Stickler syndrome, type II (COL11A1)
  • Stickler syndrome, type III [Otospondylomegaepiphyseal dysplasia, AD] (COL11A2)
  • Stickler syndrome, type IV (COL9A1)
  • Stickler syndrome, type V (COL9A2)
  • Stickler syndrome, type VI (COL9A3)
  • Wagner vitreoretinopathy/syndrome 1 (VCAN)
Heredity, heredity patterns etc.
  • AD
  • AR
OMIM-Ps
  • Multiple OMIM-Ps
ICD10 Code

Bioinformatics and clinical interpretation

Test-Stärken

  • DAkkS-akkreditiertes Labor
  • EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
  • Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
  • Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
  • Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
  • eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
  • unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
  • unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
  • unsere umfassenden klinischen Aussagen

Testeinschränkungen

  • Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
  • Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
  • es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
  • die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
  • Gen-Konversionen
  • komplexe Inversionen
  • Balancierte Translokationen
  • Mitochondriale Varianten
  • Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
  • nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
  • niedriger Mosaik-Status
  • Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
  • Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
  • Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
  • Varianten innerhalb von Pseudogenen
  • die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde

Laboratory requirement

  • Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.

  • Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.

  • Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.

  • Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.