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Interdisciplinary CompetenceMolecular Diagnostics
Know how in the analysis of genetic material.
For the benefit of patients.

IllnessThrombocyte function disturbances/thrombocytopathies

Summary

Short information

Comprehensive differential diagnostic panel for Thrombocyte function disturbances and thrombocytopathies comprising 10 either guideline-curated or expert opinion-curated genes as well as altogether 59 curated genes according to the clinical signs

ID
TP5444
Number of genes
21 Accredited laboratory test
Examined sequence length
22,6 kb (Core-/Core-canditate-Genes)
49,2 kb (Extended panel: incl. additional genes)
Analysis Duration
on request
Test material
  • EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
Diagnostic indications

NGS +

 

Gene panel

Selected genes

NameExon Length (bp)OMIM-GReferenz-Seq.Heredity
FERMT31992NM_031471.6AR
GP1BA1959NM_000173.7AD, AR
GP1BB621NM_000407.5AD, AR
GP9534NM_000174.5AR
ITGA2B3120NM_000419.5AD, AR
ITGB32367NM_000212.3AD, AR
NBEAL28265NM_015175.3AR
P2RY121029NM_022788.5AR
PLAU1245NM_001145031.3AD
RUNX11443NM_001754.5AD
ABCG82022NM_022437.3AR
ACTN12745NM_001130004.2AD
ANO62733NM_001025356.3AR
FLI11359NM_002017.5AD, AR
FLNA7920NM_001456.4XL
GFI1B993NM_004188.8AD, AR
GNE2262NM_001128227.3AR
GP61863NM_001083899.2AR
RASGRP21830NM_153819.1AR
TBXA2R1032NM_001060.6AD, AR
VPS33B1854NM_018668.5AR

Informations about the disease

Clinical Comment

Group of diseases no special ORPHA#. Panel includes mutation analyses for:

Leukocyte adhesion deficiency type III ORPHA:99844

Autosomal dominant macrothrombocytopenia ORPHA:140957

Glanzmann thrombasthenia ORPHA:849

Fetal and neonatal alloimmune thrombocytopenia ORPHA:853

 

Synonyms
  • Allelic: Alzheimer disease, late-onset, susceptibility to (PLAU)
  • Allelic: Arthrogryposis, renal dysfunction, and cholestasis 1 (VPS§§B)
  • Allelic: Cardiac valvular dysplasia, XL (FLNA)
  • Allelic: Cholestasis, progressive familial intrahepatic, 12 (VPS§§B)
  • Allelic: Deafness, AD 17 (MYH9)
  • Allelic: FG syndrome 2 (FLNA)
  • Allelic: Frontometaphyseal dysplasia 1 (FLNA)
  • Allelic: Gallbladder disease 4 (ABCG8)
  • Allelic: Giant platelet disorder, isolated (GP1BB)
  • Allelic: Hemolytic anemia due to elevated adenosine deaminase (GATA1)
  • Allelic: Heterotopia, periventricular, 1 (FLNA)
  • Allelic: Immunodeficiency 10 (STIM1)
  • Allelic: Keratoderma-ichthyosis-deafness syndrome, AR (VPS§§B)
  • Allelic: Leukemia, acute myeloid (GP1BA)
  • Allelic: Leukemia, acute myeloid (RUNX1)
  • Allelic: Melnick-Needles syndrome (FLNA)
  • Allelic: Myopathy, tubular aggregate, 1 (STIM1)
  • Allelic: Neutropenia, severe congenital, XL (WAS)
  • Allelic: Nonarteritic anterior ischemic optic neuropathy, susceptibility to (GP1BA)
  • Allelic: Otopalatodigital syndrome, type I (FLNA)
  • Allelic: Otopalatodigital syndrome, type II (FLNA)
  • Allelic: Purpura, posttransfusion (ITGB3)
  • Allelic: Seizures, cortical blindness, microcephaly syndrome (DIAPH1)
  • Allelic: Sialuria (GNE)
  • Allelic: Terminal osseous dysplasia (FLNA)
  • Allelic: Thrombocytopenia, neonatal alloimmune (ITGB3)
  • Allelic: Thrombocytopenia, neonatal alloimmune, BAK antigen related (ITGA2B)
  • Anemia, XL, +/- neutropenia and/or platelet abnormalities (GATA1)
  • Arthrogryposis, renal dysfunction, cholestasis 2 (VIPAS39)
  • Baraitser-Winter syndrome 1 (ACTB)
  • Bernard-Soulier syndrome, type A1, AR + A2, AD (GP1BA)
  • Bernard-Soulier syndrome, type B (GP1BB)
  • Bernard-Soulier syndrome, type C (GP9)
  • Bleeding disorder, platelet-type, 11 (GP6)
  • Bleeding disorder, platelet-type, 12 [panelapp/OMIM] (PTGS1)
  • Bleeding disorder, platelet-type, 13, susceptibility to TBXA2R)
  • Bleeding disorder, platelet-type, 15 (ACTN1)
  • Bleeding disorder, platelet-type, 16, AD (ITGA2B, ITGA3)
  • Bleeding disorder, platelet-type, 17 (GFI1B)
  • Bleeding disorder, platelet-type, 18 (RASGRP2)
  • Bleeding disorder, platelet-type, 19 PRKACG)
  • Bleeding disorder, platelet-type, 20 (SLFN14)
  • Bleeding disorder, platelet-type, 21 (FLI1)
  • Bleeding disorder, platelet-type, 8 (P2RY12)
  • Chediak-Higashi syndrome (LYST)
  • Congenital short bowel syndrome (FLNA)
  • Deafness, AD 1, +/- thrombocytopenia (DIAPH1)
  • Dystonia, juvenile-onset (ACTB)
  • Erythrokeratodermia variabilis et progressiva 4 (KDSR)
  • Gastrointestinal ulceration, recurrent, with dysfunctional platelets (PLA2G4A)
  • Ghosal hematodiaphyseal syndrome (TBXAS1)
  • Glanzmann thrombasthenia (ITGA2B, ITGA3)
  • Gray-platelet syndrome (NBEAL2)
  • Hemophagocytic lymphohistiocytosis, familial, 5, +/- microvillus inclusion disease (STXBP2)
  • Hermansky-Pudlak syndrome 1, 3, 4, 5, 6 (HPS1, HPS3, HPS4, HPS5, HPS6)
  • Hermansky-Pudlak syndrome 10 (AP3D1)
  • Hermansky-Pudlak syndrome 7 (DTNBP1)
  • Hermansky-Pudlak syndrome 8 (BLOC1S3)
  • Hermansky-Pudlak syndrome 9 (BLOC1S6)
  • Immunodeficiency 71 with inflammatory disease + congenital thrombocytopenia (ARPC1B)
  • Intestinal pseudoobstruction, neuronal (FLNA)
  • Leukocyte adhesion deficiency type III (FERMT3)
  • Macrothrombocytopenia + granulocyte inclusions +/- nephritis or sensorineural hearing loss (MYH9)
  • Macrothrombocytopenia, isolated, 1, AD (TUBB1)
  • Nonaka myopathy (GNE)
  • Platelet disorder, familial, with associated myeloid malignancy (GP1BA)
  • Platelet disorder, familial, with associated myeloid malignancy (RUNX1)
  • Quebec platelet disorder (PLAU)
  • Radioulnar synostosis with amegakaryocytic thrombocytopenia 2 (MECOM)
  • Scott syndrome (ANO6)
  • Sitosterolemia 1 (ABCG8)
  • Sitosterolemia 2 (ABCG5)
  • Stormorken syndrome (STIM1)
  • Takenouchi-Kosaki syndrome (CDC42)
  • Thrombocythemia 1 (THPO)
  • Thrombocythemia 2 (MPL)
  • Thrombocytopenia 2 (ANKRD26)
  • Thrombocytopenia 3 (FYB1)
  • Thrombocytopenia 4 (CYCS)
  • Thrombocytopenia 5 (ETV6)
  • Thrombocytopenia 6 (SRC)
  • Thrombocytopenia with beta-thalassemia, XL (GATA1)
  • Thrombocytopenia, XL (WAS)
  • Thrombocytopenia, XL, +/- dyserythropoietic anemia (GATA1)
  • Thrombocytopenia, XL, intermittent (WAS)
  • Thrombocytopenia, anemia + myelofibrosis (MPIG6B)
  • Thrombocytopenia, congenital amegakaryocytic (MPL)
  • Thrombocytopenia-absent radius syndrome (RBM8A)
  • Wiskott-Aldrich syndrome (WAS)
  • von Willebrand disease, platelet-type (GP1BA)
Heredity, heredity patterns etc.
  • AD
  • AR
  • XL
OMIM-Ps
  • Multiple OMIM-Ps
ICD10 Code

Bioinformatics and clinical interpretation

Test-Stärken

  • DAkkS-akkreditiertes Labor
  • EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
  • Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
  • Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
  • Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
  • eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
  • unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
  • unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
  • unsere umfassenden klinischen Aussagen

Testeinschränkungen

  • Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
  • Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
  • es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
  • die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
  • Gen-Konversionen
  • komplexe Inversionen
  • Balancierte Translokationen
  • Mitochondriale Varianten
  • Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
  • nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
  • niedriger Mosaik-Status
  • Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
  • Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
  • Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
  • Varianten innerhalb von Pseudogenen
  • die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde

Laboratory requirement

  • Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.

  • Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.

  • Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.

  • Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.