IllnessWalker-Warburg syndrome, differential diagnosis
Summary
Comprehensive differential diagnostic panel for Walker-Warburg syndrome comprising 12guideline-curated genes and altogether 15 curated genes according to the clinical signs
28,8 kb (Extended panel: incl. additional genes)
- EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
NGS +
Gene panel
Selected genes
Name | Exon Length (bp) | OMIM-G | Referenz-Seq. | Heredity |
---|---|---|---|---|
B3GALNT2 | 1503 | NM_152490.5 | AR | |
B4GAT1 | 1248 | NM_006876.3 | AR | |
CRPPA | 1356 | NM_001101426.4 | AR | |
DAG1 | 2688 | NM_004393.6 | AR | |
FKRP | 1488 | NM_024301.5 | AR | |
FKTN | 1386 | NM_001079802.2 | AR | |
GMPPB | 1164 | NM_013334.4 | AR | |
LARGE1 | 2271 | NM_004737.7 | AR | |
POMGNT1 | 1983 | NM_017739.4 | AR | |
POMGNT2 | 1743 | NM_032806.6 | AR | |
POMK | 1053 | NM_032237.5 | AR | |
POMT1 | 2244 | NM_007171.4 | AR | |
POMT2 | 2253 | NM_013382.7 | AR | |
RXYLT1 | 1355 | NM_014254.3 | AR | |
COL4A1 | 5010 | NM_001845.6 | AD, Mult |
Informations about the disease
Walker-Warburg syndrome affects the development of the muscles, brain and eyes. It is the most severe of the congenital muscular dystrophies with muscle hypotonia, weakness usually immediately after birth or in infancy, and later atrophy. Most affected individuals also have cobblestone lissencephaly as well as hydrocephalus and do not survive past the age of three years. Ocular abnormalities are also characteristic, including microphthalmia or buphthalmos, cataracts and retinal dysplasia. Mutations in genes associated with Walker-Warburg syndrome prevent glycosylation of α-dystroglycan. These so-called dystroglycanopathies are virtually always inherited in an autosomal recessive manner. Currently, definitive and reliable molecular genetic diagnoses are achieved in at least 40-60% of patients, depending on previous clinical findings. Clinical diagnosis cannot be excluded by a negative molecular genetic result.
References: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1206/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK97333/
- Alias: Congenital muscular dystrophy-dystroglycanopathy with brain + eye anomalies
- Alias: Dystroglycanopathy
- Alias: HARD syndrome [Hydrocephalus, Agyria, Retinal Dysplasia, with/-out Encephalocele]
- Alias: MEB [Muscle Eye Brain disease]
- Allelic: Angiopathy, hereditary, with nephropathy, aneurysms + muscle cramps (COL4A1)
- Allelic: Brain small vessel disease with/-out ocular anomalies (COL4A1)
- Allelic: Cardiomyopathy, dilated, 1X (FKTN)
- Allelic: Microangiopathy + leukoencephalopathy, pontine, AD (COL4A1)
- Allelic: Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, limb-girdle, type C, 1 (POMT1)
- Allelic: Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, limb-girdle, type C, 12 (POMK)
- Allelic: Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, limb-girdle, type C, 14 (GMPPB)
- Allelic: Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, limb-girdle, type C, 2 (POMT2)
- Allelic: Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, limb-girdle, type C, 3 (POMGNT1)
- Allelic: Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, limb-girdle, type C, 4 (FKTN)
- Allelic: Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, limb-girdle, type C, 5 (FKRP)
- Allelic: Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, limb-girdle, type C, 7 (CRPPA)
- Allelic: Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, limb-girdle, type C, 8 (POMGNT2)
- Allelic: Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, limb-girdle, type C, 9 (DAG1)
- Allelic: Retinitis pigmentosa 76 (POMGNT1)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with brain + eye anomalies, type A, 1 (POMT1)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with brain + eye anomalies, type A, 10 (RXYLT1/TMEM5)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with brain + eye anomalies, type A, 11 (B3GALNT2)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with brain + eye anomalies, type A, 12 (POMK)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with brain + eye anomalies, type A, 13 (B4GAT1)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with brain + eye anomalies, type A, 14 (GMPPB)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with brain + eye anomalies, type A, 2 (POMT2)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with brain + eye anomalies, type A, 3 (POMGNT1)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with brain + eye anomalies, type A, 4 (FKTN)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with brain + eye anomalies, type A, 5 (FKRP)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with brain + eye anomalies, type A, 6 (LARGE1)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with brain + eye anomalies, type A, 7 (CRPPA)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with brain + eye anomalies, type A, 8 (POMGNT2)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with brain + eye anomalies, type A, 9 (DAG1)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with mental retardation, type B, 1 (POMT1)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with mental retardation, type B, 14 (GMPPB)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with mental retardation, type B, 2 (POMT2)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with mental retardation, type B, 3 (POMGNT1)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with mental retardation, type B, 6 (LARGE1)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with/-out mental retardation, type B, 5 (FKRP)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. without mental retardation, type B, 4 (FKTN)
- Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, limb-girdle, type C, 7 (ISPD)
- AD
- AR
- Mult
- Multiple OMIM-Ps
Bioinformatics and clinical interpretation
Test-Stärken
- DAkkS-akkreditiertes Labor
- EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
- Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
- Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
- Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
- eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
- unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
- unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
- unsere umfassenden klinischen Aussagen
Testeinschränkungen
- Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
- Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
- es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
- die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
- Gen-Konversionen
- komplexe Inversionen
- Balancierte Translokationen
- Mitochondriale Varianten
- Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
- nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
- niedriger Mosaik-Status
- Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
- Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
- Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
- Varianten innerhalb von Pseudogenen
- die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde
Laboratory requirement
Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.
Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.
Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.
Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.