Illness46XX - indifferentes Genitale, Differentialdiagnose
Summary
A curated panel containing 10 or altogether 35 genes for the comprehensive analysis of all presently ascertained genetic causes of 46XX - indifferent genitals
Loci type | Count |
---|---|
Gen | 23 |
44,2 kb (Extended panel: incl. additional genes)
- EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
NGS +
[Sanger]
Loci panel
Gen
Name | Exon Length (bp) | OMIM-G | Referenz-Seq. | Heredity |
---|---|---|---|---|
CYP11B1 | 1512 | NM_000497.4 | AR | |
CYP17A1 | 1527 | NM_000102.4 | AR | |
CYP19A1 | 1512 | NM_031226.3 | AR | |
CYP21A2 | 1488 | NM_000500.9 | AR | |
HSD17B4 | 2211 | NM_000414.4 | AR | |
HSD3B2 | 1119 | NM_000198.4 | AR | |
NR0B1 | 1413 | NM_000475.5 | XL | |
NR5A1 | 1386 | NM_004959.5 | AD | |
POR | 2043 | NM_001395413.1 | AR | |
RSPO1 | 792 | NM_001038633.4 | AR | |
SOX9 | 1530 | NM_000346.4 | AD | |
SRY | 615 | NM_003140.3 | YL | |
WNT4 | 1056 | NM_030761.5 | AR, AD | |
AR | 2763 | NM_000044.6 | XLR | |
CDKN1C | 951 | NM_000076.2 | AD | |
CHD7 | 8994 | NM_017780.4 | AD | |
CYP11A1 | 1566 | NM_000781.3 | AR, AD | |
DHCR7 | 1428 | NM_001360.3 | AR | |
FSHR | 2088 | NM_000145.4 | AR | |
HSD17B3 | 933 | NM_000197.2 | AR | |
SAMD9 | 4770 | NM_001193307.2 | AD | |
STAR | 858 | NM_000349.3 | AR | |
WT1 | 1569 | NM_024426.6 | AD |
Informations about the disease
Group of diseases: Ambiguous genitalia rare condition when infant's external genitals appear neither clearly male or female; genitals may be incompletely developed or have characteristics of both sexes; external sex organs may not match the internal sex organs or sex chromosome status
- Alias: Genetic 46XX disorder of sex development - DSD; Genetic female pseudohermaphroditism
- Allelic: 46XY sex reversal 1 (SRY)
- Allelic: Acampomelic campomelic dysplasia (SOX9)
- Allelic: Beckwith-Wiedemann syndrome (CDKN1C)
- Allelic: Campomelic dysplasia (SOX9)
- Allelic: D-bifunctional protein deficiency (HSD17B4)
- Allelic: Disordered steroidogenesis due to cytochrome P450 oxidoreductase (POR)
- Allelic: Hydrops, lactic acidosis, and sideroblastic anemia (LARS2)
- Allelic: Leydig cell adenoma, somatic, with precocious puberty (LHCGR)
- Allelic: Leydig cell hypoplasia with hypergonadotropic hypogonadism (LHCGR)
- Allelic: Leydig cell hypoplasia with pseudohermaphroditism (LHCGR)
- Allelic: Mental retardation, XL, with isolated growth hormone deficiency (SOX3)
- Allelic: Ovarian hyperstimulation syndrome (FSHR)
- Allelic: Ovarian response to FSH stimulation (FSHR)
- Allelic: Precocious puberty, male (LHCGR)
- Allelic: Spinal and bulbar muscular atrophy of Kennedy (AR)
- Allelic: Testicular anomalies with or without congenital heart disease (GATA4)
- Allelic: Tetralogy of Fallot (GATA4)
- 17-alpha-hydroxylase/17,20-lyase deficiency (CYP17A1)
- 46XX sex reversal 1 (SRY)
- 46XX sex reversal 4 (NR5A1)
- 46XY gonadal dysgenesis with minifascicular neuropathy (DHH)
- 46XY sex reversal 2, dosage-sensitive (NR0B1)
- 46XY sex reversal 3 (NR5A1)
- 46XY sex reversal 6 (MAP3K1)
- 46XY sex reversal 7 (DHH)
- Adrenal hyperplasia, congenital, due to 11-beta-hydroxylase deficiency (CYP11B1)
- Adrenal hyperplasia, congenital, due to 21-hydroxylase deficiency (CYP21A2)
- Adrenal hyperplasia, congenital, due to 3-beta-hydroxysteroid dehydrogenase 2 deficiency (HSD3B2)
- Adrenal hypoplasia, congenital (NR0B1)
- Adrenal insufficiency, congenital, with 46XY sex reversal, partial or complete (CYP11A1)
- Adrenocortical insufficiency (NR5A1)
- Aldosteronism, glucocorticoid-remediable (CYP11B1)
- Androgen insensitivity (AR)
- Androgen insensitivity, partial, with/-out breast cancer (AR)
- Antley-Bixler syndrome with genital anomalies + disordered steroidogenesis (POR)
- Aromatase deficiency (CYP19A1)
- Aromatase excess syndrome (CYP19A1)
- CHARGE syndrome (CHD7)
- Campomelic dysplasia with autosomal sex reversal (SOX9)
- Denys-Drash syndrome (WT1)
- Frasier syndrome (WT1)
- Hyperandrogenism, nonclassic type, due to 21-hydroxylase deficiency (CYP21A2)
- Hypogonadotropic hypogonadism 5 with/-out anosmia (CHD7)
- Hypospadias 1, XL (AR)
- Hypospadias 2, XL (MAMLD1)
- IMAGE syndrome (CDKN1C)
- Lipoid adrenal hyperplasia (STAR)
- Luteinizing hormone resistance, female (LHCGR)
- MIRAGE syndrome (SAMD9)
- Meacham syndrome (WT1)
- Mental retardation, XL, syndromic 15 [Cabezas type] (CUL4B)
- Mullerian aplasia + hyperandrogenism (WNT4)
- Ovarian dysgenesis 1 (FSHR)
- Palmoplantar hyperkeratosis + true hermaphroditism (RSPO1)
- Palmoplantar hyperkeratosis with squamous cell carcinoma of skin + sex reversal (RSPO1)
- Panhypopituitarism, XL (SOX3)
- Perrault syndrome 1 (HSD17B4)
- Perrault syndrome 2 (HARS2)
- Perrault syndrome 3 (CLPP)
- Perrault syndrome 4 (LARS2)
- Proud syndrome (ARX)
- Pseudohermaphroditism, male, with gynecomastia (HSD17B3)
- Pseudovaginal perineoscrotal hypospadias (SRD5A2)
- SERKAL syndrome (WNT4)
- Smith-Lemli-Opitz syndrome (DHCR7)
- Testicular anomalies with/-out congenital heart disease (GATA4)
- AD
- AR
- XL
- XLR
- YL
- Multiple OMIM-Ps
Bioinformatics and clinical interpretation
Test-Stärken
- DAkkS-akkreditiertes Labor
- EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
- Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
- Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
- Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
- eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
- unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
- unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
- unsere umfassenden klinischen Aussagen
Testeinschränkungen
- Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
- Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
- es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
- die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
- Gen-Konversionen
- komplexe Inversionen
- Balancierte Translokationen
- Mitochondriale Varianten
- Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
- nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
- niedriger Mosaik-Status
- Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
- Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
- Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
- Varianten innerhalb von Pseudogenen
- die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde
Laboratory requirement
Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.
Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.
Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.
Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.