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Interdisciplinary CompetenceMolecular Diagnostics
Know how in the analysis of genetic material.
For the benefit of patients.

IllnessAutoimmune polyglandular insufficiency

Summary

Short information

Curated single gene sequence analysis according to the clinical suspicion autoimmune polyglandular insufficiency

ID
PS0201
Number of genes
1 Accredited laboratory test
Examined sequence length
1,7 kb (Core-/Core-canditate-Genes)
- (Extended panel: incl. additional genes)
Analysis Duration
on request
Test material
  • EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
Diagnostic indications

NGS +

Sanger

 

Gene panel

Selected genes

NameExon Length (bp)OMIM-GReferenz-Seq.Heredity
AIRE1638NM_000383.4AD, AR

Informations about the disease

Clinical Comment

Autoimmune polyendocrine syndromes (APS) comprise a diverse group of clinical disorders characterized by functional impairment of multiple endocrine glands due to impaired immune tolerance. APS-1 is also known as Autoimmune PolyEndocrinopathy-Candidiasis-Ectodermal Dystrophy (APECED). Here, at least two of three cardinal components develop during childhood - chronic mucosal candidiasis, hypoparathyroidism and primary adrenal insufficiency. Enteropathy with chronic diarrhea and/or constipation and dental enamel hypoplasia develop typically. Premature ovarian failure (in 60% of affected women), bilateral keratitis and periodic fever as well as autoimmune-induced hepatitis, pneumonitis, nephritis, exocrine pancreatitis and functional asplenia may be present as well as atypical symptom combinations and courses. Inheritance is usually autosomal recessive; alternatively, dominant-negative mutations cause milder courses. APS-2 is far more common and multifactorial. Symptoms of two of three endocrinopathies (type 1 diabetes, autoimmune thyroiditis, Addison's disease) must be present, thus multiple subcategories can occur. The DNA diagnostic yield for APS-1 is unknown.

Reference: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6007870/

 

Synonyms
  • Alias: APS type 1; APS1 (AIRE)
  • Alias: Autoimmune hypoparathyroidism-chronic candidiasis-Addison disease syndrome (AIRE)
  • Alias: Autoimmune polyendocrine syndrome (AIRE)
  • Alias: Autoimmune polyendocrinopathy type 1 (AIRE)
  • Alias: Autoimmune polyglandular syndrome, type 1 (AIRE)
  • Alias: HAM syndrome; MEDAC syndrome (AIRE)
  • Alias: Hypoparathyroidism-Addison disease-mucocutaneous candidiasis syndrome (AIRE)
  • Alias: Multiple endocrine deficiency-Addison disease-candidiasis syndrome (AIRE)
  • Autoimmune PolyEndocrinopathy-Candidiasis-Ectodermal Dystrophy [APECED syndrome] (AIRE)
  • Autoimmune polyendocrinopathy syndrome, type I, with/-out reversible metaphyseal dysplasia (AIRE)
Heredity, heredity patterns etc.
  • AD
  • AR
OMIM-Ps
ICD10 Code

Bioinformatics and clinical interpretation

Test-Stärken

  • DAkkS-akkreditiertes Labor
  • EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
  • Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
  • Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
  • Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
  • eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
  • unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
  • unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
  • unsere umfassenden klinischen Aussagen

Testeinschränkungen

  • Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
  • Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
  • es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
  • die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
  • Gen-Konversionen
  • komplexe Inversionen
  • Balancierte Translokationen
  • Mitochondriale Varianten
  • Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
  • nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
  • niedriger Mosaik-Status
  • Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
  • Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
  • Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
  • Varianten innerhalb von Pseudogenen
  • die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde

Laboratory requirement

  • Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.

  • Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.

  • Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.

  • Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.