IllnessCardiomyopathy, arrhythmogenic right ventricular; differential diagnosis [EMQN 2023]
Summary
Comprehensive differential diagnostic panel for Arrhythmogenic RightVentricular Cardiomyopathy comprising 9 guideline-curated core and core candidate genes as well as altogether 11 curated genes according to the clinical signs
35,3 kb (Extended panel: incl. additional genes)
- EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
NGS +
[[Sanger]]
Gene panel
Selected genes
Name | Exon Length (bp) | OMIM-G | Referenz-Seq. | Heredity |
---|---|---|---|---|
DES | 1413 | NM_001927.4 | AD, AR | |
DSC2 | 2706 | NM_024422.6 | AD, AR | |
DSG2 | 3357 | NM_001943.5 | AD | |
DSP | 8616 | NM_004415.4 | AD, AR | |
JUP | 2238 | NM_002230.4 | AD, AR | |
PKP2 | 2646 | NM_004572.4 | AD | |
PLN | 159 | NM_002667.5 | AD | |
TMEM43 | 1203 | NM_024334.3 | AD | |
CDH2 | 2721 | NM_001792.5 | AD | |
FLNC | 8178 | NM_001458.5 | AD | |
LMNA | 1995 | NM_170707.4 | AD |
Informations about the disease
Arrhythmogenic right ventricular cardiomyopathy is a progressive dystrophy primarily of the right ventricular myocardium with fibrous-fat replacement and ventricular dilatation. It is clinically characterised by ventricular arrhythmias. There is a risk of sudden cardiac death. The disease can occur at any age, but usually begins at young or middle age. In about 50% of cases a genetic predisposition can be identified, which is mostly inherited autosomal-dominantly. There is incomplete penetrance and varying clinical expression. An inconspicuous genetic finding does not mean that the suspected clinical diagnosis is excluded.
Reference: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1131/
- Alias: Arrhythmogenic right ventricular cardiomyopathy, ARVC
- Alias: Arrhythmogenic right ventricular dysplasia, ARVD
- Allelic: Atrial fibrillation, familial, 10 (SCN5A)
- Allelic: Brugada syndrome 1 (SCN5A)
- Allelic: Charcot-Marie-Tooth disease, type 2B1 (LMNA)
- Allelic: Emery-Dreifuss muscular dystrophy 2, AR (LMNA)
- Allelic: Emery-Dreifuss muscular dystrophy 3, AR (LMNA)
- Allelic: Emery-Dreifuss muscular dystrophy 7, AD (TMEM43)
- Allelic: Epidermolysis bullosa, lethal acantholytic (DSP)
- Allelic: Heart block, nonprogressive (SCN5A)
- Allelic: Heart block, progressive, type IA (SCN5A)
- Allelic: Heart-hand syndrome, Slovenian type (LMNA)
- Allelic: Hutchinson-Gilford progeria (LMNA)
- Allelic: Keratosis palmoplantaris striata II (DSP)
- Allelic: Laing distal myopathy (MYH7)
- Allelic: Lipodystrophy, familial partial, type 2 (LMNA)
- Allelic: Long QT syndrome 3 (SCN5A)
- Allelic: Malouf syndrome (LMNA)
- Allelic: Mandibuloacral dysplasia (LMNA)
- Allelic: Muscular dystrophy, congenital (LMNA)
- Allelic: Muscular dystrophy, limb-girdle, AR 10 (TTN)
- Allelic: Myopathy, distal, 4 (FLNC)
- Allelic: Myopathy, myofibrillar, 1 (DES)
- Allelic: Myopathy, myofibrillar, 5 (FLNC)
- Allelic: Myopathy, myofibrillar, 9, with early respiratory failure (TTN)
- Allelic: Myopathy, myosin storage, AD (MYH7)
- Allelic: Myopathy, myosin storage, AR (MYH7)
- Allelic: Naxos disease (JUP)
- Allelic: Restrictive dermopathy, lethal (LMNA)
- Allelic: Salih myopathy (TTN)
- Allelic: Scapuloperoneal syndrome, myopathic type (MYH7)
- Allelic: Scapuloperoneal syndrome, neurogenic, Kaeser type (DES)
- Allelic: Sick sinus syndrome 1 (SCN5A)
- Allelic: Skin fragility-woolly hair syndrome (DSP)
- Allelic: Sudden infant death syndrome, susceptibility to (SCN5A)
- Allelic: Tibial muscular dystrophy, tardive (TTN)
- Allelic: Ventricular fibrillation, familial, 1 (SCN5A)
- Allelic: Ventricular tachycardia, catecholaminergic polymorphic, 1 (RYR2)
- Arrhythmogenic right ventricular dysplasia 1 (TGFB3)
- Arrhythmogenic right ventricular dysplasia 10 (DSG2)
- Arrhythmogenic right ventricular dysplasia 11 (DSC2)
- Arrhythmogenic right ventricular dysplasia 11, mild palmoplantar keratoderma + woolly hair (DSC2)
- Arrhythmogenic right ventricular dysplasia 12 (JUP)
- Arrhythmogenic right ventricular dysplasia 13 (CTNNA3)
- Arrhythmogenic right ventricular dysplasia 14 (CDH2)
- Arrhythmogenic right ventricular dysplasia 2 (RYR2)
- Arrhythmogenic right ventricular dysplasia 5 (TMEM43)
- Arrhythmogenic right ventricular dysplasia 8 (DSP)
- Arrhythmogenic right ventricular dysplasia 9 (PKP2)
- Arrhythmogenic right ventricular dysplasia, familial (FLNC)
- Cardiomyopathy, dilated, 1A (LMNA)
- Cardiomyopathy, dilated, 1BB (DSG2)
- Cardiomyopathy, dilated, 1E (SCN5A)
- Cardiomyopathy, dilated, 1G (TTN)
- Cardiomyopathy, dilated, 1I (DES)
- Cardiomyopathy, dilated, 1MM (MYBPC3)
- Cardiomyopathy, dilated, 1P (PLN)
- Cardiomyopathy, dilated, 1S (MYH7)
- Cardiomyopathy, dilated, with woolly hair and keratoderma (DSP)
- Cardiomyopathy, familial hypertrophic, 26 (FLNC)
- Cardiomyopathy, familial hypertrophic, 9 (TTN)
- Cardiomyopathy, familial restrictive 5 (FLNC)
- Cardiomyopathy, hypertrophic, 1 (MYH7)
- Cardiomyopathy, hypertrophic, 18 (PLN)
- Cardiomyopathy, hypertrophic, 4 (MYBPC3)
- Cardiomyopathy, hypertrophic, 8 (MYL3)
- Dilated cardiomyopathy with woolly hair, keratoderma, tooth agenesis (DSP)
- Left ventricular noncompaction 10 (MYBPC3)
- Left ventricular noncompaction 5 (MYH7)
- AD
- AR
- Multiple OMIM-Ps
Bioinformatics and clinical interpretation
Test-Stärken
- DAkkS-akkreditiertes Labor
- EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
- Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
- Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
- Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
- eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
- unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
- unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
- unsere umfassenden klinischen Aussagen
Testeinschränkungen
- Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
- Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
- es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
- die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
- Gen-Konversionen
- komplexe Inversionen
- Balancierte Translokationen
- Mitochondriale Varianten
- Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
- nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
- niedriger Mosaik-Status
- Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
- Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
- Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
- Varianten innerhalb von Pseudogenen
- die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde
Laboratory requirement
Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.
Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.
Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.
Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.