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Interdisciplinary CompetenceMolecular Diagnostics
Know how in the analysis of genetic material.
For the benefit of patients.

IllnessDéjerine-Sottas syndrome, differential diagnosis

Summary

Short information

Comprehensive differential diagnostic panel for Dejerine-Sottas syndrome comprising 4 or 5 curated genes, respectively, according to the clinical signs

ID
PP0980
Number of genes
5 Accredited laboratory test
Examined sequence length
8,9 kb (Core-/Core-canditate-Genes)
- (Extended panel: incl. additional genes)
Analysis Duration
on request
Test material
  • EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
Diagnostic indications

NGS +

 

Gene panel

Selected genes

NameExon Length (bp)OMIM-GReferenz-Seq.Heredity
DCAF81794NM_015726.4AD
EGR21431NM_000399.5AD, AR
MPZ747NM_000530.8AD, AR
PMP22483NM_000304.4AD, AR
PRX4386NM_181882.3AR, AD

Informations about the disease

Clinical Comment

Dejerine-Sottas syndrome (DSS) is a historical term for a rare and severe form of Charcot-Marie-Tooth disease (CMT3, HSMNIII). It affects limb mobility, including the inability to walk even in infancy without shortening lifespan or limiting brain function. Peripheral nerves appear thickened, and muscle weakness starts early on. DSS can be irregular and is often accompanied by pain, weakness, numbness and a tingling, prickling or burning sensation in the legs. The extremely slow nerve conduction velocity (<10-12 m/s) causes areflexia combined with foot deformities. Genetic tests allow to differentiate between the few mutated genes involved. The inheritance patterns are either autosomal recessive or dominant. Due to the rarity of DSS and the exclusively clinical definition, the molecular genetic diagnostic yield is not known.

Reference: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1358/

 

Synonyms
  • Alias: CMT3
  • Alias: Dejerine-Sottas syndrome, DSS
  • Alias: HSMNIII
  • Alias: Hypertrophic neuropathy of Dejerine-Sottas
  • Alias: Severe childhood-onset genetic neuropathies of any inheritance
  • Allelic: Charcot-Marie-Tooth disease, dominant intermediate D (MPZ)
  • Allelic: Charcot-Marie-Tooth disease, type 1A
  • Allelic: Charcot-Marie-Tooth disease, type 1D (EGR2)
  • Allelic: Charcot-Marie-Tooth disease, type 1E (PMP22)
  • Allelic: Charcot-Marie-Tooth disease, type 2I (MPZ)
  • Allelic: Charcot-Marie-Tooth disease, type 2I, 2J (MPZ)
  • Allelic: Charcot-Marie-Tooth disease, type 4F (PRX)
  • Allelic: Hypomyelinating neuropathy, congenital, 1 (EGR2)
  • Allelic: Hypomyelinating neuropathy, congenital, 2 (MPZ)
  • Allelic: Neuropathy, recurrent, with pressure palsies (PMP22)
  • Allelic: Roussy-Levy syndrome (MPZ, PMP22)
  • Charcot-Marie-Tooth disease type 3; CMT3
  • Giant axonal neuropathy 2, AD (DCAF8)
  • Hereditary motor and sensory neuropathy type III; HMSNIII
Heredity, heredity patterns etc.
  • AD
  • AR
OMIM-Ps
  • Multiple OMIM-Ps
ICD10 Code

Bioinformatics and clinical interpretation

Test-Stärken

  • DAkkS-akkreditiertes Labor
  • EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
  • Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
  • Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
  • Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
  • eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
  • unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
  • unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
  • unsere umfassenden klinischen Aussagen

Testeinschränkungen

  • Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
  • Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
  • es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
  • die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
  • Gen-Konversionen
  • komplexe Inversionen
  • Balancierte Translokationen
  • Mitochondriale Varianten
  • Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
  • nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
  • niedriger Mosaik-Status
  • Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
  • Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
  • Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
  • Varianten innerhalb von Pseudogenen
  • die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde

Laboratory requirement

  • Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.

  • Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.

  • Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.

  • Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.