IllnessDiabetes mellitus, MODY; differential diagnosis
Summary
Comprehensive differential diagnostic panel for Diabetes mellitus, MODY comprising 6 guideline-curated, 5 core candidate genes and altogether 29 curated genes according to the clinical signs
28,2 kb (Extended panel: incl. additional genes)
- EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
NGS +
[Sanger]
Gene panel
Selected genes
Name | Exon Length (bp) | OMIM-G | Referenz-Seq. | Heredity |
---|---|---|---|---|
ABCC8 | 4746 | NM_000352.6 | AD, AR | |
APPL1 | 2129 | NM_012096.3 | AD | |
GCK | 1398 | NM_000162.5 | AD, AR | |
HNF1A | 1896 | NM_000545.8 | AD | |
HNF1B | 1674 | NM_000458.4 | AD | |
HNF4A | 1359 | NM_175914.4 | AD | |
INS | 333 | NM_000207.3 | AD | |
KCNJ11 | 1173 | NM_000525.4 | AD | |
NEUROD1 | 1071 | NM_002500.5 | AD, AR | |
PDX1 | 852 | NM_000209.4 | AR | |
BLK | 1518 | NM_001715.3 | AD | |
INSR | 4149 | NM_000208.4 | - | |
KLF11 | 1539 | NM_003597.5 | AD | |
LMNA | 1995 | NM_170707.4 | - | |
PAX4 | 1056 | NM_001366110.1 | AD | |
PAX6 | 1269 | NM_000280.5 | - |
Informations about the disease
MODY is the most common form of monogenic diabetes. The clinical features of MODY vary according to genetic aetiology. Most common subtypes are HNF1A-MODY (30-50%), GCK-MODY (30-50%), HNF4A-MODY (10%) and HNF1B-MODY (1-5%). The latter is also known as kidney cysts and diabetes syndrome. At least nine other less common genetic subtypes have been described. Patients with HNF1A and HNF4A mutations have slowly progressive beta cell dysfunction. Vascular complications of diabetes are observed with a similar frequency to type 1 or type 2 diabetes. GCK-associated MODY is characterised by asymptomatic, non-progressive mild fasting hyperglycaemia with low postprandial glucose excursions from birth and is not associated with vascular complications. Indications for genetic testing for MODY include the occurrence of diabetes in adolescence or young adulthood, maintenance of endogenous insulin production and usually a significant family history of diabetes. Inheritance is usually autosomal dominant; penetrance values vary according to mutated genes.
Reference: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK500456/
- APPL1, BLK, KLF11, PAX4: evidence for causing MODY needs to be expanded/confirmed
- Allelic: Allelic: Ventricular septal defect 1 (GATA4)
- Allelic: Aniridia (PAX6)
- Allelic: Anterior segment dysgenesis 5, multiple subtypes (PAX6)
- Allelic: Atrial septal defect 2 (GATA4)
- Allelic: Atrial septal defect 9 (GATA6)
- Allelic: Atrioventricular septal defect 4 (GATA4)
- Allelic: Atrioventricular septal defect 5 (GATA6)
- Allelic: Cardiomyopathy, dilated, 1A (LMNA)
- Allelic: Carotid intimal medial thickness 1 (PPARG)
- Allelic: Cataract 41 (WFS1)
- Allelic: Cataract with late-onset corneal dystrophy (PAX6)
- Allelic: Charcot-Marie-Tooth disease, type 2B1 (LMNA)
- Allelic: Coloboma of optic nerve (PAX6)
- Allelic: Coloboma, ocular (PAX6)
- Allelic: Colorectal cancer, susceptibility to, 10 (POLD1)
- Allelic: Deafness, AD 6/14/38 (WFS1)
- Allelic: Diabetes mellitus, insulin-dependent (HNF1A)
- Allelic: Diabetes mellitus, insulin-dependent, 20 (HNF1A)
- Allelic: Diabetes mellitus, ketosis-prone, susceptibility to (PAX4)
- Allelic: Diabetes mellitus, noninsulin-dependent (ABCC8, HNF1B, HNF4A)
- Allelic: Diabetes mellitus, noninsulin-dependent, 2 (HNF1A)
- Allelic: Diabetes mellitus, noninsulin-dependent, late onset (GCK)
- Allelic: Diabetes mellitus, permanent neonatal (ABCC8, GCK, INS)
- Allelic: Diabetes mellitus, permanent neonatal, with neurologic features (KCNJ11)
- Allelic: Diabetes mellitus, transient neonatal 2 (ABCC8)
- Allelic: Diabetes mellitus, transient neonatal, 3 (KCNJ11)
- Allelic: Diabetes mellitus, type 1 (INS)
- Allelic: Diabetes mellitus, type 2 (PAX4)
- Allelic: Diabetes mellitus, type 2, susceptibility to (KCNJ11, PDX1, NEUROD1)
- Allelic: Emery-Dreifuss muscular dystrophy 2, AD (LMNA)
- Allelic: Emery-Dreifuss muscular dystrophy 3, AR (LMNA)
- Allelic: Foveal hypoplasia 1 (PAX6)
- Allelic: Heart-hand syndrome, Slovenian type (LMNA)
- Allelic: Hepatic adenoma, somatic (HNF1A)
- Allelic: Hyperinsulinemic hypoglycemia, familial, 1 (ABCC8)
- Allelic: Hyperinsulinemic hypoglycemia, familial, 2 (KCNJ11)
- Allelic: Hyperinsulinemic hypoglycemia, familial, 3 (GCK)
- Allelic: Hyperproinsulinemia (INS)
- Allelic: Hypoglycemia of infancy, leucine-sensitive (ABCC8)
- Allelic: Keratitis (PAX6)
- Allelic: Lipodystrophy, familial partial, type 3 (PPARG)
- Allelic: Malouf syndrome (LMNA)
- Allelic: Mandibuloacral dysplasia (LMNA)
- Allelic: Morning glory disc anomaly (PAX6)
- Allelic: Muscular dystrophy, congenital (LMNA)
- Allelic: Obesity, resistance to (PPARG)
- Allelic: Obesity, severe (PPARG)
- Allelic: Optic nerve hypoplasia (PAX6)
- Allelic: Pancreatic agenesis 1 (PDX1)
- Allelic: Pancreatic agenesis and congenital heart defects (GATA6)
- Allelic: Persistent truncus arteriosus (GATA6)
- Allelic: Renal cell carcinoma (HNF1A, HNF1B)
- Allelic: Renal cysts and diabetes syndrome (HNF1B)
- Allelic: Restrictive dermopathy 2 (LMNA)
- Allelic: Testicular anomalies +/- congenital heart disease (GATA4)
- Allelic: Tetralogy of Fallot (GATA4)
- Allelic: Tetralogy of Fallot (GATA6)
- Diabetes Mellitus, noninsulin-dependent, with acanthosis nigricans + hypertension (PPARG)
- Diabetes [panelapp] (PAX6)
- Diabetes mellitus [MONDO:0005015, panelapp] (ZBTB20)
- Diabetes mellitus, insulin-resistant, with acanthosis nigricans (INSR)
- Diabetes mellitus, noninsulin-dependent, association with (WFS1)
- Diabetes, type 2 (PPARG)
- Donohue syndrome (INSR)
- Fanconi renotubular syndrome 4, with MODY (HNF4A)
- Histiocytosis-lymphadenopathy plus syndrome (SLC29A3)
- Hutchinson-Gilford progeria (LMNA)
- Hyperinsulinemic hypoglycemia, familial, 5 (INSR)
- Hyperphenylalaninemia, BH4-deficient, D (PCBD1)
- Insulin resistance, severe, digenic (PPARG)
- Lipodystrophy, familial partial, type 2 (LMNA)
- Lipodystrophy, familial partial, type 4 (PLIN1)
- MODY, type I (HNF4A)
- MODY, type II (GCK)
- MODY, type III (HNF1A)
- MODY, type IV (PDX1)
- MODY, type IX (PAX4)
- MODY, type VI (NEUROD1)
- MODY, type VII (KLF11)
- MODY, type VIII (CEL)
- MODY, type X (INS)
- MODY, type XI (BLK)
- MODY, type XIII (KCNJ11)
- MODY, type XIV (APPL1)
- Mandibular hypoplasia, deafness, progeroid features + lipodystrophy syndrome (POLD1)
- Microcephaly, short stature, and impaired glucose metabolism 1 (TRMT10A)
- Mitchell-Riley s.: neonat. diab., pancreatic hypopl., intest. atresia, gallbladder a-/hypopl. (RFX6)
- Neonatal diabetes mellitus [MONDO:0016391, panelapp] (GATA6)
- Pancreatic agenesis and congenital heart defects (GATA6)
- Pancreatic hypoplasia-diabetes-congenital heart disease syndrome [MONDO:0010802, panelapp] (GATA4)
- Permanent neonatal diabetes melllitus [MONDO:0100164, panelapp] (GATA4)
- Pigmented hypertrichotic dermatosis with insulin-dependent diabetes, PHID syndrome (SLC29A3)
- Primrose syndr.: special face, macroceph., ID, calcified ears, sparse hair, muscle wasting (ZBTB20)
- Rabson-Mendenhall syndrome (INSR)
- Transient neonatal diabetes mellitus [MONDO:0020525, panelapp] (GATA4)
- Wolfram syndrome 1 (WFS1)
- Wolfram syndrome 2 (CISD2)
- Wolfram-like syndrome, AD (WFS1)
- -
- AD
- AR
- Multiple OMIM-Ps
Bioinformatics and clinical interpretation
Test-Stärken
- DAkkS-akkreditiertes Labor
- EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
- Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
- Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
- Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
- eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
- unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
- unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
- unsere umfassenden klinischen Aussagen
Testeinschränkungen
- Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
- Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
- es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
- die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
- Gen-Konversionen
- komplexe Inversionen
- Balancierte Translokationen
- Mitochondriale Varianten
- Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
- nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
- niedriger Mosaik-Status
- Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
- Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
- Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
- Varianten innerhalb von Pseudogenen
- die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde
Laboratory requirement
Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.
Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.
Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.
Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.