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Interdisciplinary CompetenceMolecular Diagnostics
Know how in the analysis of genetic material.
For the benefit of patients.

IllnessDiabetes mellitus, neonatal; Differentialdiagnose

Summary

Short information

Comprehensive differential diagnostic panel for Aicardi-Goutières syndrome comprising 24 guideline-curated and another 3 curated genes according to the clinical signs

ID
DP0300
Number of loci
Loci typeCount
Gen29
Accredited laboratory test
Examined sequence length
37,1 kb (Core-/Core-canditate-Genes)
46,8 kb (Extended panel: incl. additional genes)
Analysis Duration
on request
Test material
  • EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
Diagnostic indications

NGS +

[Sanger]

 

Loci panel

Gen

NameExon Length (bp)OMIM-GReferenz-Seq.Heredity
ABCC84746NM_000352.6AD, AR
EIF2AK33351NM_004836.7AR
FOXP31296NM_014009.4XLR
GATA41329NM_002052.5AD
GATA61788NM_005257.6AD
GCK1398NM_000162.5AD, AR
GLIS32328NM_152629.4AR
HNF1A1896NM_000545.8AD
HNF1B1674NM_000458.4AD
HNF4A1359NM_175914.4AD
IER3IP1249NM_016097.5AR
INS333NM_000207.3AD, AR
KCNJ111173NM_000525.4AD
NEUROD11071NM_002500.5AR
NEUROG3645NM_020999.4AR
NKX2-2822NM_002509.4AR
PAX61269NM_000280.5AR
PDX1852NM_000209.4AR
PTF1A987NM_178161.3AR
RFX62787NM_173560.4AR
SLC19A21494NM_006996.3AR
SLC2A21575NM_000340.2AR
WFS12673NM_006005.3AD, AR
BSCL21197NM_032667.6AR
CISD2408NM_001008388.5AR
EIF2B1918NM_001414.4AD
INSR4149NM_000208.4AD
PLAGL11392NM_001080951.3Meth
ZFP571611NM_001109809.5AD, AR

Informations about the disease

Clinical Comment

Hyperglycemia, failure to thrive, in some cases, dehydration + ketoacidosis -may be severe with coma- in a child within the first months of life

 

Synonyms
  • Alias: Neonatal diabetes mellitus (NDM)
  • Allelic: Cataract 41 (WFS1)
  • Allelic: Deafness, AD 6/14/38 (WFS1)
  • Allelic: Diabetes mellitus, gestational (GCK)
  • Allelic: Diabetes mellitus, insulin-dependent (HNF1A)
  • Allelic: Diabetes mellitus, insulin-dependent, 2 (INS)
  • Allelic: Diabetes mellitus, insulin-dependent, 20 (HNF1A)
  • Allelic: Diabetes mellitus, noninsulin-dependent (ABCC8, HNF1B, HNF4A, SLC2A2)
  • Allelic: Diabetes mellitus, noninsulin-dependent, 2 (HNF1A)
  • Allelic: Diabetes mellitus, noninsulin-dependent, association with (WFS1)
  • Allelic: Diabetes mellitus, noninsulin-dependent, late onset (GCK)
  • Allelic: Diabetes mellitus, type 1 (INS)
  • Allelic: Diabetes mellitus, type 2, susceptibility to (KCNJ11)
  • Allelic: Diabetes mellitus, type II, susceptibility to (PDX1)
  • Allelic: Diarrhea 4, malabsorptive, congenital (NEUROG3)
  • Allelic: Fanconi renotubular syndrome 4, with maturity-onset diabetes of the young (HNF4A)
  • Allelic: Hepatic adenoma, somatic (HNF1A)
  • Allelic: Hyper-IgE recurrent infection syndrome (STAT3)
  • Allelic: Hyperinsulinemic hypoglycemia, familial, 1 (ABCC8)
  • Allelic: Hyperinsulinemic hypoglycemia, familial, 2 (KCNJ11)
  • Allelic: Hyperinsulinemic hypoglycemia, familial, 3 (GCK)
  • Allelic: Hypoglycemia of infancy, leucine-sensitive (ABCC8)
  • Allelic: MODY, type II (GCK)
  • Allelic: MODY, type III (HNF1A)
  • Allelic: MODY, type IV (PDX1)
  • Allelic: MODY, type VI (NEUROD1)
  • Allelic: MODY, type X (INS)
  • Allelic: Neuropathy, distal hereditary motor, type VC (BSCL2)
  • Allelic: Silver spastic paraplegia syndrome (BSCL2)
  • Allelic: Thiamine-responsive megaloblastic anemia syndrome (SLC19A2)
  • Allelic: Vissers-Bodmer syndrome (CNOT1)
  • Allelic:MODY, type I (HNF4A)
  • Asphyxiating thoracic dystrophy syndrome + infantile‐onset diabetes [panelapp] (PDIA6)
  • Autoimmune disease, multisystem, infantile-onset, 1 (STAT3)
  • Congenital generalised lipodystrophy, severe insulin resistance + diabetes [panelapp] (BSCL2)
  • Currarino syndrome (MNX1)
  • Diabetes mellitus, neonatal, with congenital hypothyroidism (GLIS3)
  • Diabetes mellitus, permanent neonatal (ABCC8, GCK, INS)
  • Diabetes mellitus, permanent neonatal, with neurologic features (KCNJ11)
  • Diabetes mellitus, transient neonatal (KCNJ11)
  • Diabetes mellitus, transient neonatal 2 (ABCC8)
  • Diabetes, mellitus, insulin-dependent, susceptibility to, 10 (IL2RA)
  • Diabetes, permanent neonatal (KCNJ11)
  • Encephalopathy, progressive, with/-out lipodystrophy (BSCL2)
  • Fanconi-Bickel syndrome (SLC2A2)
  • Holoprosencephaly 12, with or without pancreatic agenesis (CNOT1)
  • Immunodeficiency 41 with lymphoproliferation + autoimmunity (IL2RA)
  • Immunodysregulation, polyendocrinopathy, enteropathy, XL, IPEX (FOXP3)
  • Leukoencephalopathy with vanishing white matter 1, +/- ovarian failure (EIF2B1)
  • Lipodystrophy, congenital generalized, type 1 (AGPAT2)
  • Lipodystrophy, congenital generalized, type 2 (BSCL2)
  • MEHMO [Mental retard., Epilepsy, Hypogonadism/-genitalism, Microcephaly, Obesity] syndrome (EIF2S3)
  • Microcephaly, epilepsy + diabetes syndrome (IER3IP1)
  • Microcephaly, epilepsy + diabetes syndrome 2 (YIPF5)
  • Mitchell-Riley syndrome, includes neonatal diabetes (RFX6)
  • Neonatal diabetes + generalised lipodystrophy [panelapp] (BSCL2)
  • Neonatal diabetes mellitus [MONDO:0016391, panelapp] (ONECUT1)
  • Neonatal diabetes mellitus [MONDO:0016391, panelapp] (ZNF808)
  • Neonatal diabetes mellitus [MONDO:0016391] (IL2RA)
  • Neonatal diabetes, pancreatic agenesis and/or congenital heart defects (GATA4)
  • ONECUT1-associated neonatal diabetes [panelapp] (ONECUT1)
  • Pancreatic agenesis 1 (PDX1, PTF1A)
  • Pancreatic agenesis [MONDO:0009832, panelapp] (ZNF808)
  • Pancreatic agenesis and congenital heart defects (GATA6)
  • Renal cell carcinoma (HNF1A, HNF1B)
  • Renal cysts and diabetes syndrome (HNF1B)
  • Wolcott-Rallison syndrome (EIF2AK3)
  • Wolfram syndrome 1 (WFS1)
  • Wolfram-like syndrome, AD (WFS1)
Heredity, heredity patterns etc.
  • AD
  • AR
  • Meth
  • XLR
OMIM-Ps
  • Multiple OMIM-Ps
ICD10 Code

Bioinformatics and clinical interpretation

Test-Stärken

  • DAkkS-akkreditiertes Labor
  • EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
  • Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
  • Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
  • Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
  • eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
  • unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
  • unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
  • unsere umfassenden klinischen Aussagen

Testeinschränkungen

  • Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
  • Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
  • es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
  • die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
  • Gen-Konversionen
  • komplexe Inversionen
  • Balancierte Translokationen
  • Mitochondriale Varianten
  • Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
  • nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
  • niedriger Mosaik-Status
  • Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
  • Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
  • Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
  • Varianten innerhalb von Pseudogenen
  • die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde

Laboratory requirement

  • Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.

  • Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.

  • Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.

  • Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.