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Interdisciplinary CompetenceMolecular Diagnostics
Know how in the analysis of genetic material.
For the benefit of patients.

IllnessEpileptic encephalopathy, early infantile -"Dravet syndrome"; differential diagnosis

Summary

Short information

Comprehensive differential diagnostic panel for epileptic encephalopathy, infantile [Dravet syndrome] comprising 9 guideline-curated and altogether 25 curated genes according to the clinical signs

ID
DP0270
Number of genes
24 Accredited laboratory test
Examined sequence length
24,1 kb (Core-/Core-canditate-Genes)
72,8 kb (Extended panel: incl. additional genes)
Analysis Duration
on request
Test material
  • EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
Diagnostic indications

NGS +

 

Gene panel

Selected genes

NameExon Length (bp)OMIM-GReferenz-Seq.Heredity
GABRA11371NM_000806.5AD
GABRG21404NM_000816.3AD
SCN1A6030NM_001165963.4AD
SCN1B657NM_001037.5AD, AR
SCN8A5943NM_014191.4AD
SCN9A5934NM_002977.3AD, AR
STX1B867NM_052874.5AD
STXBP11812NM_003165.6AD, AR
CHRNA21590NM_000742.4AD
CHRNA41884NM_000744.7AD
CHRNB21509NM_000748.3AD
CPA61314NM_020361.5AD, AR
CRH591NM_000756.4Mult
DEPDC54812NM_001242896.3AD
EFHC11923NM_018100.4AD
GABRD1359NM_000815.5AD
KCNQ22619NM_172107.4AD
KCNQ32619NM_004519.4AD
KCNT13708NM_020822.3AD
LGI11674NM_005097.4AD
MICAL13286NM_001159291.2AD
PCDH193447NM_001184880.2XL
RELN10383NM_005045.4AD, AR
SCN2A6018NM_021007.3AD

Informations about the disease

Clinical Comment

Dravet syndrome, formerly sometimes called severe myoclonic epilepsy of infancy (SMEI), is an epilepsy syndrome that begins in infancy or early childhood and encompasses a spectrum of symptoms ranging from mild to severe. Initial focal or generalized seizures may begin before 15 months of age. Seizures are often prolonged, may be provoked by temperature changes, and can vary widely in course. Status epilepticus occurs frequently, especially in the first five years of life. Children typically develop normally in the first few years, but as seizures increase, skill acquisition slows and children lag behind their peers in development and show additional nonspecific symptoms. In at least 80%, Dravet syndrome is caused by SCNA1 mutations. Borderline SMEI and generalized epilepsy with febrile seizures plus are caused by defects in the same gene. Dravet syndrome is a lifelong condition; seizures can now be reduced by certain anticonvulsant medications. Although this comprehensive panel covers most monogenic causes of Dravet syndrome, a negative result does not represent a definite exclusion of even very rarely occurring mutations in additional genes.

Reference: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1318/

Europäische Dravet-Syndrom-(Therapie-)Leitlinie (2022): SCN1A, GABRA1, GABRG2, SCN8A, STXBP1 Gene sind diagnostisch relevant.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/epi4.12569

Leitlinie: Diagnostische Prinzipien bei Epilepsien des Kindesalters; S1; From: 18.12.2017, valid until 17.12.2022; Gesellschaft für Neuropädiatrie (GNP): "Zwar haben die neuesten molekulargenetischen Befunde beigetragen, die Ursachen dieser häufigen idiopathischen Epilepsien etwas besser zu verstehen, doch ist eine routinemäßige genetische Diagnostik derzeit noch nicht sinnvoll.." However GRIN2A, KCNT1, KCNQ2, KCNQ3, SCN1A genes explicitly mentioned.

DD: >20 additional genes

 

Synonyms
  • Alias: SMEI, Severe Myoclonic Epilepsy of Infancy
  • Allelic: Hydranencephaly with abnormal genitalia (ARX)
  • Allelic: Intellectual developmental disorder, XL 29 (ARX)
  • Developmental + epileptic encephalopathy 1 (ARX)
  • Epilepsy, childhood absence, susceptibility to, 4 (GABRA1)
  • Epilepsy, generalized, with febrile seizures plus, type 1 (SCN1B)
  • Epilepsy, generalized, with febrile seizures plus, type 2 (SCN1A)
  • Epilepsy, generalized, with febrile seizures plus, type 3 (GABRG2)
  • Epilepsy, juvenile myoclonic, susceptibility to, 5 (GABRA1)
  • Epileptic encephalopathy, early infantile (SCN1B)
  • Epileptic encephalopathy, early infantile [EIEE], >68 forms known
  • Epileptic encephalopathy, early infantile, 19 (GABRA1)
  • Epileptic encephalopathy, early infantile, 4 (STXBP1)
  • Epileptic encephalopathy, early infantile, 6 [Dravet syndrome] (SCN1A)
  • Epileptic encephalopathy, early infantile, 74 (GABRG2)
  • Erythermalgia, primary (SCN9A)
  • Febrile seizures, familial, 3A (SCN1A)
  • Febrile seizures, familial, 3B (SCN9A)
  • Febrile seizures, familial, 8 (GABRG2)
  • Generalized epilepsy with febrile seizures plus, type 7 (SCN9A)
  • Generalized epilepsy with febrile seizures plus, type 9 (STX1B)
  • Insensitivity to pain, congenital (SCN9A)
  • Lissencephaly, XL 2 (ARX)
  • Migraine, familial hemiplegic (SCN1A)
  • Neuropathy, hereditary sensory and autonomic, type IID (SCN9A)
  • Paroxysmal extreme pain disorder (SCN9A)
  • Partington syndrome (ARX)
  • Proud syndrome (ARX)
  • Small fiber neuropathy (SCN9A)
Heredity, heredity patterns etc.
  • AD
  • AR
  • Mult
  • XL
OMIM-Ps
  • Multiple OMIM-Ps
ICD10 Code

Bioinformatics and clinical interpretation

Test-Stärken

  • DAkkS-akkreditiertes Labor
  • EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
  • Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
  • Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
  • Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
  • eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
  • unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
  • unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
  • unsere umfassenden klinischen Aussagen

Testeinschränkungen

  • Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
  • Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
  • es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
  • die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
  • Gen-Konversionen
  • komplexe Inversionen
  • Balancierte Translokationen
  • Mitochondriale Varianten
  • Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
  • nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
  • niedriger Mosaik-Status
  • Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
  • Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
  • Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
  • Varianten innerhalb von Pseudogenen
  • die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde

Laboratory requirement

  • Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.

  • Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.

  • Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.

  • Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.