IllnessFatty acid oxidation disorders, differential diagnosis
Summary
Comprehensive differential diagnostic panel for Fatty acid oxidation disorders comprising 7 guideline-curated and altogether 17 curated genes according to the clinical signs
25,4 kb (Extended panel: incl. additional genes)
- EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
NGS +
[Sanger]
Gene panel
Selected genes
Name | Exon Length (bp) | OMIM-G | Referenz-Seq. | Heredity |
---|---|---|---|---|
ACADM | 1266 | NM_000016.6 | AR | |
ACADS | 1239 | NM_000017.4 | AR | |
ACADVL | 1968 | NM_000018.4 | AR | |
CPT1A | 2322 | NM_001876.4 | AR | |
CPT2 | 1977 | NM_000098.3 | AD, AR | |
ETFA | 1002 | NM_000126.4 | AR | |
ETFB | 768 | NM_001985.3 | AR | |
ETFDH | 1854 | NM_004453.4 | AR | |
HADH | 945 | NM_005327.7 | AR | |
HADHA | 2292 | NM_000182.5 | AR | |
HADHB | 1425 | NM_000183.3 | AR | |
SLC22A5 | 1674 | NM_003060.4 | AR | |
SLC25A20 | 906 | NM_000387.6 | AR | |
ACAD8 | 1248 | NM_014384.3 | AR | |
ACAD9 | 1866 | NM_014049.5 | AR | |
ACADL | 1293 | NM_001608.4 | AR | |
ACADSB | 1299 | NM_001609.4 | AR |
Informations about the disease
Fatty acid oxidation defects (FAODs) are inborn errors of metabolism due to disruption of either mitochondrial β-oxidation or fatty acid transport via the carnitine transport pathway. The symptomatology of a FAOD depends on the specific disorder, although common elements can be observed that ultimately require similar therapeutic strategies. Early signs of FAODs in the neonatal period with severe symptoms include cardiomyopathy, whereas in infancy and childhood liver dysfunction and hypoketotic hypoglycemia are common. Episodic rhabdomyolysis is often the initial presentation during or after adolescence; however, these symptoms can occur at any age in most FAODs. Therefore, the broad spectrum of clinical presentations of these conditions ranges from lethal neonatal cardiomyopathy in the first days of life to chronic skeletal myopathy or even potentially benign courses. Virtually all FAODs are exclusively inherited autosomal recessively. With the exception of sequence variants of unclear significance, the results of DNA studies are unequivocal. Accordingly, a negative molecular genetic result excludes the clinically defined diagnosis.
Reference: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1424/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6331364/
- Alias: Fatty acid oxidation disorders
- Alias: Metabolic disease due to fatty acid oxidation disorder
- Allelic: Hyperinsulinemic hypoglycemia, familial, 4 (HADH)
- 3-hydroxyacyl-CoA dehydrogenase deficiency (HADH)
- ACAD9 deficiency (ACAD9)
- Acyl-CoA dehydrogenase, medium chain, deficiency of (ACADM)
- Acyl-CoA dehydrogenase, short-chain, deficiency of (ACADS)
- CPT II deficiency, infantile (CPT2)
- CPT deficiency, hepatic, type IA (CPT1A)
- Carnitine deficiency, systemic primary (SLC22A5)
- Carnitine palmitoyltransferase I [CPTI] deficiency (CPT1A)
- Carnitine-acylcarnitine translocase deficiency (SLC25A20)
- Fatty liver, acute, of pregnancy (HADHA)
- Glutaric acidemia IIA (ETFA)
- Glutaric acidemia IIB (ETFB)
- Glutaric acidemia IIC (ETFDH)
- HELLP syndrome, maternal, of pregnancy (HADHA)
- LCHAD deficiency (HADHA)
- Mitochondrial complex I deficiency due to ACAD9 deficiency (ACAD9)
- Mitochondrial trifunctional protein deficiency (HADHA)
- Trifunctional protein deficiency (HADHB)
- VLCAD deficiency (ACADVL)
- AD
- AR
- Multiple OMIM-Ps
Bioinformatics and clinical interpretation
Test-Stärken
- DAkkS-akkreditiertes Labor
- EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
- Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
- Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
- Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
- eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
- unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
- unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
- unsere umfassenden klinischen Aussagen
Testeinschränkungen
- Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
- Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
- es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
- die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
- Gen-Konversionen
- komplexe Inversionen
- Balancierte Translokationen
- Mitochondriale Varianten
- Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
- nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
- niedriger Mosaik-Status
- Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
- Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
- Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
- Varianten innerhalb von Pseudogenen
- die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde
Laboratory requirement
Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.
Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.
Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.
Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.