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Interdisciplinary CompetenceMolecular Diagnostics
Know how in the analysis of genetic material.
For the benefit of patients.

IllnessHypercholesterolaemia, familial; differential diagnosis

Summary

Short information

Diagnostics in two stages: Comprehensive differential diagnostic panel for familial Hypercholesterolemia comprising 4 "core" and "core-candidate" genes cited from different international guidelines and in the second stage altogether 13 curated genes according to the clinical signs

ID
HP0390
Number of genes
13 Accredited laboratory test
Examined sequence length
19,4 kb (Core-/Core-canditate-Genes)
32,2 kb (Extended panel: incl. additional genes)
Analysis Duration
on request
Test material
  • EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
Diagnostic indications

NGS + SNP

[Sanger}

 

Gene panel

Selected genes

NameExon Length (bp)OMIM-GReferenz-Seq.Heredity
APOB13692NM_000384.3AD
APOE954NM_000041.4AD, AR
LDLR2583NM_000527.5AD
PCSK92079NM_174936.4AD
ABCG51956NM_022436.3AR
ABCG82022NM_022437.3AR
APOA1804NM_000039.3n.k.
APOC3300NM_000040.3AD
CYP27A11596NM_000784.4AR
DHCR241551NM_014762.4AR
LDLRAP1927NM_015627.3AR
LIPA1200NM_000235.4AR
SORT12496NM_002959.7Ass

Informations about the disease

Clinical Comment

Familial hypercholesterolaemia (FH) is characterised by highly elevated levels of LDL cholesterol (LDL-C), which at a young age leads to the deposition of atherosclerotic plaques in the coronary arteries and proximal aorta, resulting in an increased risk of cardiovascular disease. 70 to 95% of cases result from a heterozygous pathogenic variant in one of three genes (APOB, LDLR, PCSK9). Homozygous FH results from biallelic (homozygous or compound heterozygous) pathogenic variants in one of these genes (APOB, LDLR, PCSK9). Most patients with homozygous FH already suffer from severe CHD in their mid-20s.

Reference: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK174884/

 

Synonyms
  • Allelic: Alzheimer disease 2 (APOE)
  • Allelic: Alzheimer disease, protection against, due to APOE3-Christchurch (APOE)
  • Allelic: Amyloidosis, 3 or more types (APOA1)
  • Allelic: Coronary artery disease, severe, susceptibility to (APOE)
  • Allelic: Gallbladder disease 4 (ABCG8)
  • Allelic: Growth hormone insensitivity, partial (GHR)
  • Allelic: High density lipoprotein cholesterol level QTL 11 (LPL)
  • Allelic: Hypoalphalipoproteinemia, primary, 2, with or without corneal clouding (APOA1)
  • Allelic: Increased responsiveness to growth hormone (GHR)
  • Allelic: LDL cholesterol level QTL2 (LDLR)
  • Allelic: Laron dwarfism (GHR)
  • Allelic: Lipoprotein glomerulopathy (APOE)
  • Allelic: Lipoprotein lipase deficiency (LPL)
  • Allelic: Low density lipoprotein cholesterol level QTL 1 (PCSK9)
  • Allelic: Macular degeneration, age-related (APOE)
  • Allelic: Sea-blue histiocyte disease (APOE)
  • ApoA-I + apoC-III deficiency, combined (APOA1)
  • Apolipoprotein C-III deficiency (APOC3)
  • Cerebrotendinous xanthomatosis (CYP27A1)
  • Cholesteryl ester storage disease (LIPA)
  • Combined hyperlipidemia, familial (LPL)
  • Hypercholesterolemia [panelapp] (STAP1)
  • Hypercholesterolemia, familial, 1 (LDLR)
  • Hypercholesterolemia, familial, 2 (APOB)
  • Hypercholesterolemia, familial, 3 (PCSK9)
  • Hypercholesterolemia, familial, 4 (LDLRAP1)
  • Hypercholesterolemia, familial, modifier of (GHR)
  • Hyperlipidemia, familial combined, susceptibility to (USF1)
  • Hyperlipoproteinemia, type III (APOE)
  • Hypobetalipoproteinemia (APOB)
  • Sitosterolemia 1 (ABCG8)
  • Sitosterolemia 2 (ABCG5)
  • Wolman disease (LIPA)
Heredity, heredity patterns etc.
  • AD
  • AR
  • Ass
  • n.k.
OMIM-Ps
  • Multiple OMIM-Ps
ICD10 Code

Bioinformatics and clinical interpretation

Test-Stärken

  • DAkkS-akkreditiertes Labor
  • EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
  • Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
  • Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
  • Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
  • eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
  • unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
  • unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
  • unsere umfassenden klinischen Aussagen

Testeinschränkungen

  • Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
  • Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
  • es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
  • die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
  • Gen-Konversionen
  • komplexe Inversionen
  • Balancierte Translokationen
  • Mitochondriale Varianten
  • Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
  • nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
  • niedriger Mosaik-Status
  • Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
  • Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
  • Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
  • Varianten innerhalb von Pseudogenen
  • die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde

Laboratory requirement

  • Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.

  • Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.

  • Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.

  • Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.