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Interdisciplinary CompetenceMolecular Diagnostics
Know how in the analysis of genetic material.
For the benefit of patients.

IllnessJeune syndrome, differential diagnosis

Summary

Short information

Comprehensive differential diagnostic panel for Jeune syndrome comprising 5 or 26 curated genes according to the clinical signs

ID
JP5190
Number of genes
21 Accredited laboratory test
Examined sequence length
27,7 kb (Core-/Core-canditate-Genes)
73,5 kb (Extended panel: incl. additional genes)
Analysis Duration
on request
Test material
  • EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
Diagnostic indications

NGS +

 

Gene panel

Selected genes

NameExon Length (bp)OMIM-GReferenz-Seq.Heredity
DYNC2H112945NM_001080463.2AR, digenisch
IFT1404389NM_014714.4AR
IFT802334NM_020800.3AR
TTC21B3951NM_024753.5AR
WDR194029NM_025132.4AR
C2CD35892NM_015531.6AR
CEP1202961NM_153223.4AR
CFAP4101507NM_004928.3AR
CILK11899NM_014920.5AR
DYNC2I13201NM_018051.5AR
DYNC2I21611NM_052844.4AR
DYNC2LI11438NM_016008.4AR
DYNLT2B429AR
EVC2979NM_153717.3AD, AR
EVC23927NM_147127.5AD, AR
IFT1223879NM_052985.4AR
IFT1725250NM_015662.3AR
IFT43642NM_052873.3AR
INTU2829NM_015693.4AR
NEK13777NM_012224.4AR, digenisch
WDR353546NM_001006657.2AR

Informations about the disease

Clinical Comment

Asphyxiating thoracic dystrophy (Jeune syndrome) is a hereditary disorder of bone growth with a narrow rib cage, short ribs, shortened arm and leg bones, short stature as well as polydactyly. Other skeletal abnormalities may include abnormally shaped clavicles, pelvic bones and tapered ends of the long limb bones. Many children with this condition are born with extremely narrow chests that limit the expansion of the lungs. Life-threatening respiratory problems can lead to infantile death. For those who survive the first few years, breathing may improve with age. Some patients are born with only mild problems and live into adolescence or adulthood, but may develop life-threatening kidney abnormalities. Cardiac defects and subglottic stenosis may occur. Less common features of Jeune syndrome include liver disease, pancreatic cysts, dental abnormalities and retinal dystrophy. Mutations in >30 genes are part of the differential diagnosis of this skeletal ciliopathy. Genetic alterations in the DYNC2H1 gene are responsible for up to 50% of cases. The disease is mostly inherited in an autosomal recessive manner. Although the diagnostic yield via molecular genetics can be as high as 90%, a negative DNA test result does not exclude the clinical diagnosis.

Reference: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1325/

 

Synonyms
  • Alias: Asphyxiating thoracic chondrodystrophy
  • Alias: Asphyxiating thoracic dysplasia
  • Alias: Chondroectodermal dysplasia-like syndrome
  • Alias: Infantile thoracic dystrophy
  • Alias: Jeune asphyxiating thoracic dystrophy, JATD
  • Alias: Jeune thoracic dysplasia
  • Alias: Thoracic asphyxiant dystrophy
  • Alias: Thoracic-pelvic-phalangeal dystrophy
  • DD: Ellis-van Creveld syndrome (EVC, EVC2)
  • DD: Loucks-Innes syndrome
  • DD: Sensenbrenner syndrome
  • Allelic: Amyotrophic lateral sclerosis, susceptibility to, 24 (NEK1)
  • Allelic: Cranioectodermal dysplasia 4 (WDR19)
  • Allelic: Epilepsy, juvenile myoclonic, susceptibility to, 10 (CILK1)
  • Allelic: Joubert syndrome 23 (KIAA0586)
  • Allelic: Joubert syndrome 31 (CEP120)
  • Allelic: Nephronophthisis 12 (TTC21B)
  • Allelic: Nephronophthisis 13 (WDR19)
  • Allelic: Orofaciodigital syndrome XVII (INTU)
  • Allelic: Retinal dystrophy with macular staphyloma (CFAP410)
  • Allelic: Retinitis pigmentosa 71 (IFT172)
  • Allelic: Retinitis pigmentosa 80 (IFT140)
  • Allelic: Retinitis pigmentosa 81 (IFT43)
  • Allelic: Senior-Loken syndrome 8 (WDR19)
  • Allelic: Weyers acrofacial dysostosis (EVC, EVC2)
  • Acrocallosal syndrome (KIF7)
  • Acrocallosal syndrome (OFD1)
  • Al-Gazali-Bakalinova syndrome (KIF7)
  • Al-Gazali-Bakalinova syndrome (OFD1)
  • Cranioectodermal dysplasia 1 (IFT122)
  • Cranioectodermal dysplasia 2 (WDR35)
  • Cranioectodermal dysplasia 3 (IFT43)
  • Endocrine-cerebroosteodysplasia (CILK1)
  • Hydrolethalus syndrome (HYLS1)
  • Hydrolethalus syndrome 2 (KIF7)
  • Hydrolethalus syndrome 2 (OFD1)
  • Joubert syndrome 12 (KIF7)
  • Joubert syndrome 12 (OFD1)
  • Joubert syndrome 21 (CSPP1)
  • Orofaciodigital syndrome XIV (C2CD3)
  • Short-rib thoracic dysplasia 10 with/-out polydactyly (IFT172)
  • Short-rib thoracic dysplasia 11 with/-out polydactyly (WDR34)
  • Short-rib thoracic dysplasia 13 with/-out polydactyly (CEP120)
  • Short-rib thoracic dysplasia 14 with polydactyly (KIAA0586)
  • Short-rib thoracic dysplasia 15 with polydactyly (DYNC2LI1)
  • Short-rib thoracic dysplasia 16 with/-out polydactyly (IFT52)
  • Short-rib thoracic dysplasia 17 with/-out polydactyly (TCTEX1D2)
  • Short-rib thoracic dysplasia 18 with polydactyly (IFT43)
  • Short-rib thoracic dysplasia 19 with/-out polydactyly (IFT81)
  • Short-rib thoracic dysplasia 2 with/-out polydactyly (IFT80)
  • Short-rib thoracic dysplasia 20 with polydactyly (INTU)
  • Short-rib thoracic dysplasia 3 with/-out polydactyly (DYNC2H1)
  • Short-rib thoracic dysplasia 4 with/-out polydactyly (TTC21B)
  • Short-rib thoracic dysplasia 5 with/-out polydactyly (WDR19)
  • Short-rib thoracic dysplasia 6 with/-out polydactyly (NEK1)
  • Short-rib thoracic dysplasia 7 with/-out polydactyly (WDR35)
  • Short-rib thoracic dysplasia 8 with/-out polydactyly (WDR60)
  • Short-rib thoracic dysplasia 9 with/-out polydactyly (IFT140)
  • Spondylometaphyseal dysplasia, axial (CFAP410)
Heredity, heredity patterns etc.
  • AD
  • AR
  • digenisch
OMIM-Ps
  • Multiple OMIM-Ps
ICD10 Code

Bioinformatics and clinical interpretation

Test-Stärken

  • DAkkS-akkreditiertes Labor
  • EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
  • Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
  • Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
  • Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
  • eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
  • unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
  • unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
  • unsere umfassenden klinischen Aussagen

Testeinschränkungen

  • Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
  • Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
  • es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
  • die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
  • Gen-Konversionen
  • komplexe Inversionen
  • Balancierte Translokationen
  • Mitochondriale Varianten
  • Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
  • nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
  • niedriger Mosaik-Status
  • Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
  • Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
  • Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
  • Varianten innerhalb von Pseudogenen
  • die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde

Laboratory requirement

  • Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.

  • Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.

  • Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.

  • Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.