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Interdisciplinary CompetenceMolecular Diagnostics
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IllnessLimb girdle muscular dystrophy, autosomal dominant; differential diagnosis

Summary

Short information

Comprehensive differential diagnostic panel for Limb girdle muscular dystrophy, autosomal dominant, comprising 5 guideline-curated and altogether 23 curated genes according to the clinical signs

ID
GP0041
Number of genes
22 Accredited laboratory test
Examined sequence length
28,6 kb (Core-/Core-canditate-Genes)
212,5 kb (Extended panel: incl. additional genes)
Analysis Duration
on request
Test material
  • EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
Diagnostic indications

NGS +

 

Gene panel

Selected genes

NameExon Length (bp)OMIM-GReferenz-Seq.Heredity
CAPN32466NM_000070.3AR
CAV3456NM_033337.3AD
COL6A13087NM_001848.3AD, AR
COL6A23060NM_001849.4AD, AR
COL6A39534NM_004369.4AD, AR
DES1413NM_001927.4AD, AR
DNAJB6981NM_058246.4AD
HNRNPDL1263NM_031372.4AD
LMNA1995NM_170707.4AD, AR
MYOT1497NM_006790.3AD
TNPO32772NM_012470.4AD
BAG31728NM_004281.4AD
CRYAB528NM_001885.3AD, AR
FLNC8178NM_001458.5AD
MYH75808NM_000257.4AD, AR
ORAI1912NM_032790.3AD
RYR115117NM_000540.3AD, AR
STIM12058NM_003156.4AD
SYNE126250NM_033071.4AD, AR
SYNE220658NM_182914.3AD
TTN100272NM_001267550.2AR, AD
VCP2421NM_007126.5AD

Informations about the disease

Clinical Comment

Limb-girdle muscular dystrophy (LGMD) refers to a group of diseases that cause weakness and wasting of proximal muscles in the arms and legs, particularly the shoulders, upper arms, pelvic region and thighs. The severity, age of onset and symptoms vary among the many subtypes and may even vary within the same family. Initial symptoms can occur at any age and generally worsen over time, but in some cases they remain mild. In the early stages of LGMD, sufferers may have an unusual gait and may also have difficulty running. Because of weak thigh muscles, they may have to use their arms to push themselves up from a squatting position. As the disease progresses, LGMD patients may eventually become dependent on a wheelchair. Muscle atrophy can lead to changes in posture or in the shoulders, back and arms. Weak shoulder muscles in particular tend to twist/“wing“ the shoulder blades (“winging“). Affected individuals may also have lordosis or scoliosis. Some develop contractures in the hips, knees, ankles and elbows or hypertrophy of the calf muscles. Cardiomyopathies and respiratory problems also occur in some forms, eventually requiring mechanical ventilation. Intelligence is generally not affected. Because the DNA diagnostic yield barely reaches 80%, a negative test result does not exclude the clinical diagnosis.

References: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1476/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1436/

 

Synonyms
  • Alias: Limb-girdle syndrome
  • Alias: Myopathic limb-girdle syndrome
  • Allelic: Arthrogryposis multiplex congenita 3, myogenic type (SYNE1)
  • Allelic: Cardiomyopathy, dilated, 1A (LMNA)
  • Allelic: Cardiomyopathy, dilated, 1G (TTN)
  • Allelic: Cardiomyopathy, dilated, 1HH (BAG3)
  • Allelic: Cardiomyopathy, dilated, 1I (DES)
  • Allelic: Cardiomyopathy, dilated, 1II (CRYAB)
  • Allelic: Cardiomyopathy, familial hypertrophic (CAV3)
  • Allelic: Cardiomyopathy, familial hypertrophic, 26 (FLNC)
  • Allelic: Cardiomyopathy, familial hypertrophic, 9 (TTN)
  • Allelic: Cardiomyopathy, familial restrictive 5 (FLNC)
  • Allelic: Cataract 16, multiple types (CRYAB)
  • Allelic: Charcot-Marie-Tooth disease, type 2B1 (LMNA)
  • Allelic: Creatine phosphokinase, elevated serum (CAV3)
  • Allelic: Dystonia 27 (COL6A3)
  • Allelic: Heart-hand syndrome, Slovenian type (LMNA)
  • Allelic: Hutchinson-Gilford progeria (LMNA)
  • Allelic: Immunodeficiency 10 (STIM1)
  • Allelic: Immunodeficiency 9 (ORAI1)
  • Allelic: King-Denborough syndrome (RYR1)
  • Allelic: Lipodystrophy, familial partial, type 2 (LMNA)
  • Allelic: Malignant hyperthermia susceptibility 1 (RYR1)
  • Allelic: Malouf syndrome (LMNA)
  • Allelic: Mandibuloacral dysplasia (LMNA)
  • Allelic: Minicore myopathy with external ophthalmoplegia (RYR1)
  • Allelic: Muscular dystrophy, congenital (LMNA)
  • Allelic: Myopathy, distal, 4 (FLNC)
  • Allelic: Myopathy, distal, Tateyama type (CAV3)
  • Allelic: Myopathy, myofibrillar, fatal infantile hypertonic, alpha-B crystallin-related (CRYAB)
  • Allelic: Myosclerosis, congenital (COL6A2)
  • Allelic: Restrictive dermopathy, lethal (LMNA)
  • Allelic: Salih myopathy (TTN)
  • Allelic: Scapuloperoneal syndrome, neurogenic, Kaeser type (DES)
  • Allelic: Spinocerebellar ataxia, AR 8 (SYNE1)
  • Allelic: Stormorken syndrome (STIM1)
  • Allelic: Tibial muscular dystrophy, tardive (TTN)
  • Bethlem myopathy 1 (COL6A1, COL6A2, COL6A3)
  • Central core disease (RYR1)
  • Emery-Dreifuss muscular dystrophy 2, AD (LMNA)
  • Emery-Dreifuss muscular dystrophy 3, AR (LMNA)
  • Emery-Dreifuss muscular dystrophy 4, AD (SYNE1)
  • Emery-Dreifuss muscular dystrophy 5, AD (SYNE2)
  • Inclusion body myopathy with early-onset Paget disease + frontotemporal dementia 1 (VCP)
  • Limb-Girdle Muscular Dystrophy [panelapp] (LMNA)
  • Limb-girdle muscular dystrophy, LGMD1R (LMNA)
  • Muscular dystrophy, limb-girdle, AD 2 (TNPO3)
  • Muscular dystrophy, limb-girdle, AD 3 (HNRNPDL)
  • Muscular dystrophy, limb-girdle, AR 10 (TTN)
  • Muscular dystrophy, limb-girdle, type 1A (MYOT)
  • Muscular dystrophy, limb-girdle, type 1C (CAV3)
  • Muscular dystrophy, limb-girdle, type 1E (DNAJB6)
  • Muscular dystrophy, limb-girdle, type 1G (HNRNPDL)
  • Muscular dystrophy, limb-girdle, type 2A (CAPN3)
  • Muscular dystrophy, limb-girdle, type 2R (DES)
  • Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with impaired intell. development, type B, 15 (DPM3)
  • Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, limb-girdle, type C, 15 (DPM3)
  • Myopathy, myofibrillar, 1 (DES)
  • Myopathy, myofibrillar, 2 (CRYAB)
  • Myopathy, myofibrillar, 5 (FLNC)
  • Myopathy, myofibrillar, 6 (BAG3)
  • Myopathy, myofibrillar, 9, with early respiratory failure (TTN)
  • Myopathy, tubular aggregate, 1 (STIM1)
  • Myopathy, tubular aggregate, 2 (ORAI1)
  • Myopathy, vacuolar, with CASQ1 aggregates (CASQ1)
  • Neuromuscular disease, congenital, with uniform type 1 fiber (RYR1)
  • Rippling muscle disease (CAV3)
  • Ullrich congenital muscular dystrophy 1 (COL6A1, COL6A2, COL6A3)
Heredity, heredity patterns etc.
  • AD
  • AR
OMIM-Ps
  • Multiple OMIM-Ps
ICD10 Code

Bioinformatics and clinical interpretation

Test-Stärken

  • DAkkS-akkreditiertes Labor
  • EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
  • Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
  • Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
  • Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
  • eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
  • unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
  • unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
  • unsere umfassenden klinischen Aussagen

Testeinschränkungen

  • Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
  • Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
  • es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
  • die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
  • Gen-Konversionen
  • komplexe Inversionen
  • Balancierte Translokationen
  • Mitochondriale Varianten
  • Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
  • nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
  • niedriger Mosaik-Status
  • Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
  • Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
  • Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
  • Varianten innerhalb von Pseudogenen
  • die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde

Laboratory requirement

  • Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.

  • Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.

  • Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.

  • Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.