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Interdisciplinary CompetenceMolecular Diagnostics
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For the benefit of patients.

IllnessNarcolepsy, differential diagnosis

Summary

Short information

Comprehensive differential diagnostic panel for Narcolepsy comprising 2 core candidate genes and altogether 5 curated genes according to the clinical signs

ID
NP5667
Number of genes
5 Accredited laboratory test
Examined sequence length
5,7 kb (Core-/Core-canditate-Genes)
9,1 kb (Extended panel: incl. additional genes)
Analysis Duration
on request
Test material
  • EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
Diagnostic indications

NGS + SNP

 

Gene panel

Selected genes

NameExon Length (bp)OMIM-GReferenz-Seq.Heredity
DNMT14899NM_001130823.3AD
MOG744NM_206809.4AD
EXT12241NM_000127.3AD
HCRT396NM_001524.1AD
HLA-DQB1810NM_001243961.2Ass

Informations about the disease

Clinical Comment

Narcolepsy is a chronic sleep disorder that disrupts the normal sleep-wake cycle, most often starting in adolescence. It is characterized by excessive daytime sleepiness with "Sleep attacks" lasting from seconds to minutes. Common in Narcolepsy type 1 (NT1) is also cataplexy (in response to strong emotion) lasting for a few seconds. Narcolepsy affects night time sleep with hallucinations, distressing dreams and/or sleep paralysis. Except for cataplexy, NT2 exhibits most of the same symptoms as NT1. Most cases of narcolepsy are sporadic, rarely familial cases without clear pattern of inheritance are observed. First-degree relatives have a 40 times greater risk of developing the condition compared with the general population. In most cases narcolepsy results from a combination of genetic and environmental factors. An allele of the HLA-DQB1 locus (HLA-DQB1*06:02) is strongly associated with narcolepsy, particularly in those who also have cataplexy and a loss of hypocretins. Variations in additional genes have also been associated with narcolepsy, many of which with immune system functions, but their influence is certainly minor and theit presence is rarely demonstrated. The currently identified loci cannot explain the heritability of narcolepsy.

Reference: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31324898/

 

Synonyms
  • Allelic: Aplastic anemia (PRF1)
  • Allelic: Asthma, susceptibility to (TNF)
  • Allelic: Birbeck granule deficiency
  • Allelic: Chondrosarcoma (EXT1)
  • Allelic: Dementia, vascular, susceptibility to (TNF)
  • Allelic: Exostoses, multiple, type 1 (EXT1)
  • Allelic: Hemophagocytic lymphohistiocytosis, familial, 2 (PRF1)
  • Allelic: Lymphoma, non-Hodgkin (PRF1)
  • Allelic: Malaria, cerebral, susceptibility to (TNF)
  • Allelic: Migraine without aura, susceptibility to (TNF)
  • Allelic: Muscular dystrophy, congenital, megaconial type (CHKB)
  • Allelic: Myocardial infarction, susceptibility to (TNFSF4)
  • Allelic: Nephrolithiasis, uric acid, susceptibility to (ZNF365)
  • Allelic: Neuromuscular disorder, HSP AD [Lit.] (CPT1B)
  • Allelic: Septic shock, susceptibility to (TNF)
  • Cerebellar ataxia, deafness + narcolepsy, AD (DNMT1)
  • Familial case of narcolepsy + cataplexy NT1 associated with multiple exostoses (EXT1)
  • NLC1A: resistance to narcolepsy (SNP)
  • NRCLP1: Narcolepsy 1 [Narcoleptic syndrome 1] (HCRT)
  • NRCLP2: association (D4S2987)
  • NRCLP3: candidate region between (D21S267 + ABCG1)
  • NRCLP4: T-to-C SNP between (CPT1B + CHKB)
  • NRCLP5: 3 SNPs between TCRAJ + TRAC
  • NRCLP6: susceptibility to (P2RY11)
  • NRCPL7: susceptibility to (MOG)
  • Narcolepsy 1 (susceptibility to; HCRT)
  • Narcolepsy 2 (susceptibility to; D42987)
  • Narcolepsy 3 (candidate region between D21S267 + ABCG1)
  • Narcolepsy 4 (susceptibility to; T-to-C SNP, rs5770917, located between CPT1B + CHKB)
  • Narcolepsy 5 (susceptibility to; 3 SNPs between TCRAJ + TRAC)
  • Narcolepsy 6 (susceptibility to; SNP in 3UTR of P2RY11 gene)
  • Narcolepsy 7 (susceptibility to; MOG)
Heredity, heredity patterns etc.
  • AD
  • Ass
OMIM-Ps
  • Multiple OMIM-Ps
ICD10 Code

Bioinformatics and clinical interpretation

Test-Stärken

  • DAkkS-akkreditiertes Labor
  • EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
  • Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
  • Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
  • Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
  • eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
  • unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
  • unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
  • unsere umfassenden klinischen Aussagen

Testeinschränkungen

  • Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
  • Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
  • es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
  • die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
  • Gen-Konversionen
  • komplexe Inversionen
  • Balancierte Translokationen
  • Mitochondriale Varianten
  • Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
  • nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
  • niedriger Mosaik-Status
  • Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
  • Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
  • Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
  • Varianten innerhalb von Pseudogenen
  • die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde

Laboratory requirement

  • Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.

  • Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.

  • Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.

  • Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.