IllnessNeurofibromatosis, NF1; differential diagnosis
Summary
Comprehensive differential diagnostic panel for Neurofibromatosis containing 3 core/core candidate genes and altogether 27 curated genes according to the clinical signs
74,0 kb (Extended panel: incl. additional genes)
- EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
NGS +
[Sanger]
Gene panel
Selected genes
Name | Exon Length (bp) | OMIM-G | Referenz-Seq. | Heredity |
---|---|---|---|---|
NF1 | 8457 | NM_001042492.3 | AD | |
NF2 | 1788 | NM_000268.4 | AD | |
SPRED1 | 1335 | NM_152594.3 | AD | |
BRAF | 2301 | NM_004333.6 | AD | |
BRCA2 | 10257 | NM_000059.4 | AD | |
BRIP1 | 3750 | NM_032043.3 | AR | |
FANCA | 4368 | NM_000135.4 | AR | |
FANCB | 2580 | NM_001018113.3 | XL | |
FANCC | 1677 | NM_000136.3 | AR | |
FANCE | 1611 | NM_021922.3 | AR | |
FANCF | 1125 | NM_022725.4 | AR | |
FANCG | 1869 | NM_004629.2 | AR | |
FANCI | 3987 | NM_001113378.2 | AR | |
FANCL | 1128 | NM_018062.4 | AR | |
GNAS | 1185 | NM_000516.7; NM_016592.3; NM_080425.3 | AD | |
KITLG | 822 | NM_000899.5 | AD | |
MLH1 | 2271 | NM_000249.4 | AR | |
MSH2 | 2805 | NM_000251.3 | AR | |
MSH6 | 4083 | NM_000179.3 | AR | |
PALB2 | 3561 | NM_024675.4 | AR | |
PMS2 | 2589 | NM_000535.7 | AD, AR | |
PTPN11 | 1782 | NM_002834.5 | AD | |
RAD51C | 1131 | NM_058216.3 | AR | |
RAF1 | 1947 | NM_002880.4 | AD | |
SLX4 | 5505 | NM_032444.4 | AR |
Informations about the disease
Neurofibromatosis (NF) is a genetic disease with neuroectodermal symptoms and clinical manifestations of systemic and progressive involvement of the skin, nervous system, bones, eyes and other organs. The symptoms vary considerably between individuals. NF1, NF2, Schwannomatosis and similar diseases are summarised under NF. Practically all NF2 mutation carriers develop bilateral vestibular schwannomas by the age of 30. Pathogenic variants can be diagnosed in the vast majority of NF1 and NF2 patients (60-95%). Both forms of NF are inherited autosomal-dominantly, and the penetrance is practically 100%. An inconspicuous genetic finding does not mean that the suspected clinical diagnosis can be excluded with certainty.
References: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1109/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1201/
- Alias: NF1 + NF2 + Legius syndrome
- Alias: Von Recklinghausen disease
- Alias: Watson disease (NF1)
- Allelic: Breast-ovarian cancer, familial, susceptibility to, 3 (RAD51C)
- Allelic: Leukemia, juvenile myelomonocytic (NF1)
- Allelic: Melanoma, malignant, somatic (BRAF)
- Allelic: Meningioma, NF2-related, somatic (NF2)
- Allelic: Schwannomatosis, somatic (NF2)
- Allelic: Van Esch-O'Driscoll syndrome, mental retardation, LX, syndromic (POLA1)
- Allelic: Waardenburg syndrome, type 2D (SNAI2)
- Colorectal cancer, hereditary nonpolyposis, type 1 (MSH2)
- Colorectal cancer, hereditary nonpolyposis, type 2 (MLH1)
- Colorectal cancer, hereditary nonpolyposis, type 4 (PMS2)
- Colorectal cancer, hereditary nonpolyposis, type 5 (MSH6)
- Fanconi anemia, complementation group A (FANCA)
- Fanconi anemia, complementation group B (FANCB)
- Fanconi anemia, complementation group C (FANCC)
- Fanconi anemia, complementation group D1 (BRCA2)
- Fanconi anemia, complementation group D2 (FANCD2)
- Fanconi anemia, complementation group E (FANCE)
- Fanconi anemia, complementation group F (FANCF)
- Fanconi anemia, complementation group G (FANCG)
- Fanconi anemia, complementation group I (FANCI)
- Fanconi anemia, complementation group J (BRIP1)
- Fanconi anemia, complementation group L (FANCL)
- Fanconi anemia, complementation group N (PALB2)
- Fanconi anemia, complementation group O (RAD51C)
- Fanconi anemia, complementation group P (SLX4)
- Hyperpigmentation with or without hypopigmentation (KITLG)
- LEOPARD syndrome 1 (PTPN11)
- LEOPARD syndrome 2 (RAF1)
- LEOPARD syndrome 3 (BRAF)
- Legius syndrome (SPRED1)
- Meningioma, NF2-related, somatic (NF2)
- Mismatch repair cancer syndrome 1 (MLH1)
- Mismatch repair cancer syndrome 2 (MSH2)
- Mismatch repair cancer syndrome 3 (MSH6)
- Mismatch repair cancer syndrome 4 (PMS2)
- Muir-Torre syndrome (MLH1, MSH2)
- Neurofibromatosis, familial spinal (NF1)
- Neurofibromatosis, type 1 (NF1)
- Neurofibromatosis, type 2 (NF2)
- Neurofibromatosis-Noonan syndrome (NF1)
- Noonan syndrome 1 (PTPN11)
- Noonan syndrome 5 (RAF1)
- Noonan syndrome 7 (BRAF)
- Piebaldism (KIT, SNAI2)
- Pigmentary disorder, reticulate, with systemic manifestations, XL (POLA1)
- AD
- AR
- XL
- Multiple OMIM-Ps
Bioinformatics and clinical interpretation
Test-Stärken
- DAkkS-akkreditiertes Labor
- EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
- Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
- Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
- Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
- eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
- unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
- unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
- unsere umfassenden klinischen Aussagen
Testeinschränkungen
- Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
- Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
- es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
- die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
- Gen-Konversionen
- komplexe Inversionen
- Balancierte Translokationen
- Mitochondriale Varianten
- Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
- nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
- niedriger Mosaik-Status
- Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
- Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
- Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
- Varianten innerhalb von Pseudogenen
- die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde
Laboratory requirement
Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.
Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.
Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.
Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.