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IllnessPena-Shokeir syndrome I, differential diagnosis

Summary

Short information

Comprehensive differential diagnostic panel for Pena-Shokeir syndrome I containing 4 core candidate genes and altogether 51 curated genes according to the clinical signs

ID
PP0390
Number of loci
Locus typeCount
Gen 47
Accredited laboratory test
Examined sequence length
7,7 kb (Core-/Core-canditate-Genes)
158,3 kb (Extended panel: incl. additional genes)
Analysis Duration
on request
Test material
  • EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
Diagnostic indications

NGS +

[Sanger]

 

Loci

Gen

NameExon Length (bp)OMIM-GReferenz-Seq.Heredity
DOK71515NM_173660.5AR
MUSK2610NM_005592.4AR
NUP882291NM_002532.6AR
RAPSN1239NM_005055.5AR
ACTA11134NM_001100.4AD, AR
BICD22568NM_001003800.2AD, AR
BIN11782NM_139343.3AR
CHAT2247NM_020549.5AR
CHRNA11374NM_000079.4AD, AR
CHRNB11506NM_000747.3AD, AR
CHRND1554NM_000751.3AD, AR
CHRNE1482NM_000080.4AD, AR
CHRNG1554NM_005199.5AR
CNTN13057NM_001843.4AR
COLQ1368NM_005677.4AR
DMPK1920NM_001081563.2AD
DPAGT11227NM_001382.4AR
ECEL12328NM_004826.4AR
EGR21431NM_000399.5AD, AR
ERBB34029NM_001982.4AR
FGFR22466NM_000141.5AD
FKRP1488NM_024301.5AR
FOXP31296NM_014009.4XLR
GBE12109NM_000158.4AR
GLE12097NM_001003722.2AR
KLHL401866NM_152393.4AR
LMNA1995NM_170707.4AD
MPZ747NM_000530.8AD
MTM11812NM_000252.3XL
MYBPC13516NM_002465.4AD, AR
MYH35823NM_002470.4AD
MYH85814NM_002472.3AD
MYOD1963NM_002478.5AR
NALCN5217NM_052867.4AD, AR
NEB25683NM_001271208.2AR
PDHA11173NM_000284.4XL
PIP5K1C2007NM_012398.3AR
RYR115117NM_000540.3AR
SCN4A5511NM_000334.4AR, AD
SLC5A71743NM_021815.5AR
SYNE126250NM_033071.4AD, AR
TNNI2549NM_003282.4AD
TNNT3777NM_006757.4AD
TPM2855NM_003289.4AD
TUBB2B1338NM_178012.5AD
VAMP1357NM_014231.5AR
ZMPSTE241428NM_005857.5AR

Informations about the disease

Clinical Comment

Multiple joint contractures, facial anomalies, pulmonary hypoplasia; common feature is decreased foetal activity

doi: 10.2147/TACG.S154643

 

Synonyms
  • Alias: Arthrogryposis multiplex congenita-pulmonary hypoplasia syndrome
  • Allelic: Neuronopathy, distal hereditary motor, type VIIA (SLC5A7)
  • Allelic: Spastic ataxia 1, AD (VAMP1)
  • Antley-Bixler syndrome without genital anomalies or disordered steroidogenesis (FGFR2)
  • Apert syndrome (FGFR2)
  • Arthrogryposis multiplex congenita 3, myogenic type (SYNE1)
  • Arthrogryposis multiplex congenita 6 (NEB)
  • Arthrogryposis, distal, type 1A (TPM2)
  • Arthrogryposis, distal, type 1B (MYBPC1)
  • Arthrogryposis, distal, type 2A (Freeman-Sheldon] (MYH3)
  • Arthrogryposis, distal, type 2B1 (TNNI2)
  • Arthrogryposis, distal, type 2B2 (TNNT3)
  • Arthrogryposis, distal, type 2B3, Sheldon-Hall (MYH3)
  • Arthrogryposis, distal, type 2B4 (TPM2)
  • Arthrogryposis, distal, type 5 (ECEL1)
  • Beare-Stevenson cutis gyrata syndrome (FGFR2)
  • Bent bone dysplasia syndrome (FGFR2)
  • CAP myopathy 2 (TPM2)
  • Carney complex variant (MYH8)
  • Central core disease (RYR1)
  • Centronuclear myopathy 2 (BIN1)
  • Charcot-Marie-Tooth disease, type 1D (EGR2)
  • Charcot-Marie-Tooth disease, type 2B1 (LMNA)
  • Combined D-2- and L-2-hydroxyglutaric aciduria (SLC25A1)
  • Congenital arthrogryposis with anterior horn cell disease (GLE1)
  • Congenital contractures of the limbs + face, hypotonia + developmental delay (NALCN)
  • Congenital disorder of glycosylation, type Ij (DPAGT1)
  • Contractures, pterygia + spondylocarpotarsal fusion syndrome 1A (MYH3)
  • Contractures, pterygia + spondylocarpotarsal fusion syndrome 1B
  • Cortical dysplasia, complex, with other brain malformations (TUBB2B)
  • Craniofacial-skeletal-dermatologic dysplasia (FGFR2)
  • Crouzon syndrome (FGFR2)
  • Dejerine-Sottas disease (EGR2)
  • Dejerine-Sottas disease (MPZ)
  • Emery-Dreifuss muscular dystrophy 2, AD (LMNA)
  • Emery-Dreifuss muscular dystrophy 3, AR (LMNA)
  • Emery-Dreifuss muscular dystrophy 4, AD (SYNE1)
  • Escobar syndrome (CHRNG)
  • Fetal akinesia deformation sequence 1 (MUSK)
  • Fetal akinesia deformation sequence 2 (RAPSYN)
  • Fetal akinesia deformation sequence 3 (DOK7)
  • Fetal akinesia deformation sequence 4 (NUP88)
  • Glycogen storage disease IV (GBE1)
  • Hutchinson-Gilford progeria (LMNA)
  • Hyperkalemic periodic paralysis, type 2 (SCN4A)
  • Hypokalemic periodic paralysis, type 2 (SCN4A)
  • Hypomyelinating neuropathy, congenital, 1 (EGR2)
  • Hypomyelinating neuropathy, congenital, 2 (MPZ)
  • Hypotonia, infantile, with psychomotor retardation + characteristic facies 1 (NALCN)
  • Immunodysregulation, polyendocrinopathy + enteropathy, XL (FOXP3)
  • Jackson-Weiss syndrome (FGFR2)
  • King-Denborough syndrome (RYR1)
  • LADD syndrome (FGFR2)
  • Lethal congenital contractural syndrome 2 (ERBB3)
  • Lethal congenital contractural syndrome 3 (PIP5K1C)
  • Lethal congenital contracture syndrome (GLE1)
  • Lethal congenital contracture syndrome 4 (MYBPC1)
  • Malouf syndrome (LMNA)
  • Mandibuloacral dysplasia with type B lipodystrophy (ZMPSTE24)
  • Minicore myopathy with external ophthalmoplegia (RYR1)
  • Multiple pterygium syndrome, lethal type (CHRNA1)
  • Multiple pterygium syndrome, lethal type (CHRND)
  • Multiple pterygium syndrome, lethal type (CHRNG)
  • Muscular dystrophy, congenital (LMNA)
  • Muscular dystrophy-dystroglycanopathy (limb-girdle), type C, 5 (FKRP)
  • Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with brain + eye anomalies, type A, 5 (FKRP)
  • Muscular dystrophy-dystroglycanopathy, cong. with/-out mental retardation, type B, 5 (FKRP)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 10 (DOK7)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 11, associated with acetylcholine receptor deficiency (RAPSYN)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 13, with tubular aggregates (DPAGT1)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 16 (SCN4A)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 19 (COL13A1)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 1A, slow-channel (CHRNA1)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 1B, fast-channel (CHRNA1)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 20, presynaptic (SLC5A7)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 21, presynaptic (SLC18A3)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 23, presynaptic (SLC25A1)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 25 (VAMP1)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 2A, slow-channel (CHRNB1)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 2C, associated with acetylcholine receptor deficiency (CHRNB1)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 3A, slow-channel (CHRND)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 3B, fast-channel (CHRND)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 3C, associated with acetylcholine receptor deficiency (CHRND)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 4A, slow-channel (CHRNE)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 4B, fast-channel (CHRNE)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 4C, associated with acetylcholine receptor deficiency (CHRNE)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 5 (COLQ)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 6, presynaptic (CHAT)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 8, with pre- and postsynaptic defects (AGRN)
  • Myasthenic syndrome, congenital, 9, ass. w. acetylcholine receptor deficiency (MUSK)
  • Myopathy, actin, congenital, with cores (ACTA1)
  • Myopathy, actin, congenital, with excess of thin myofilaments (ACTA1)
  • Myopathy, cong. with diaphragmatic defects, respiratory insufficiency + dysmorphic face (MYOD1)
  • Myopathy, congenital, Compton-North (CNTN1)
  • Myopathy, congenital, with fiber-type disproportion 1 (ACTA1)
  • Myopathy, congenital, with tremor (MYNPC1)
  • Myotonia congenita, atypical, acetazolamide-responsive (SCN4A)
  • Myotonic dystrophy 1 (DMPK)
  • Myotubular myopathy, XL (MTM1)
  • Nemaline myopathy 2, AR (NEB)
  • Nemaline myopathy 3, AD/AR (ACTA1)
  • Nemaline myopathy 4, AD (TPM2)
  • Nemaline myopathy 8, AR (KLHL40)
  • Neuromuscular disease, congenital, with uniform type 1 fiber (RYR1)
  • Paramyotonia congenita (SCN4A))
  • Pfeiffer syndrome (FGFR2)
  • Pyruvate dehydrogenase E1-alpha deficiency (PDHA1)
  • Restrictive dermopathy, lethal (LMNA)
  • Restrictive dermopathy, lethal (ZMPSTE24)
  • Roussy-Levy syndrome (MPZ)
  • Saethre-Chotzen syndrome (FGFR2)
  • Spinal muscular atrophy, lower extremity-predominant, 2A, AD (BICD2)
  • Spinal muscular atrophy, lower extremity-predominant, 2B, AD (BICD2)
  • Spinocerebellar ataxia, AR 8 (SYNE1)
  • Trismus-pseudocamptodactyly syndrome (MYH8)
  • Visceral neuropathy, familial, 1, AR (ERBB3)
Heredity, heredity patterns etc.
  • AD
  • AR
  • XL
  • XLR
OMIM-Ps
  • Multiple OMIM-Ps
ICD10 Code

Bioinformatics and clinical interpretation

Test-Stärken

  • DAkkS-akkreditiertes Labor
  • EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
  • Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
  • Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
  • Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
  • eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
  • unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
  • unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
  • unsere umfassenden klinischen Aussagen

Testeinschränkungen

  • Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
  • Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
  • es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
  • die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
  • Gen-Konversionen
  • komplexe Inversionen
  • Balancierte Translokationen
  • Mitochondriale Varianten
  • Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
  • nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
  • niedriger Mosaik-Status
  • Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
  • Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
  • Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
  • Varianten innerhalb von Pseudogenen
  • die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde

Laboratory requirement

  • Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.

  • Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.

  • Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.

  • Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.