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Interdisciplinary CompetenceMolecular Diagnostics
Know how in the analysis of genetic material.
For the benefit of patients.

IllnessPituitary hormone deficiency, combined; differential diagnosis

Summary

Short information

Comprehensive differential diagnostic panel for combined pituitary hormone deficiency comprising 7 or 21 curated genes according to the clinical signs

ID
HP1170
Number of genes
17 Accredited laboratory test
Examined sequence length
10,2 kb (Core-/Core-canditate-Genes)
32,4 kb (Extended panel: incl. additional genes)
Analysis Duration
on request
Test material
  • EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
Diagnostic indications

NGS +

[Sanger]

 

Gene panel

Selected genes

NameExon Length (bp)OMIM-GReferenz-Seq.Heredity
GLI24761NM_005270.5AD
HESX1558NM_003865.3AD, AR
LHX31209NM_014564.5AR
LHX41173NM_033343.4AD
OTX2870NM_172337.3AD
POU1F1876NM_000306.4AD, AR
PROP1681NM_006261.5AR
CHD78994NM_017780.4AD
FGF8735NM_033163.5AD
FGFR12469NM_023110.3AD
FOXA21392NM_021784.5AD
KCNQ12031NM_000218.3AD
PROKR21155NM_144773.4AD
SHH1389NM_000193.4AD
SOX2954NM_003106.4AD
SOX31341NM_005634.3XLR
TCF7L11767NM_031283.3AD

Informations about the disease

Clinical Comment

In combined pituitary hormone deficiency (CPHD; panhypopituitarism), GH is absent, as is at least one other pituitary hormone. About half of isolated cases of GH deficiency develop into CPHD after just over five years. Clinically, CPHD is often discovered in children with decreased growth velocity. Hormone deficiency at birth can lead to hypoglycemia and sudden death. Imaging sometimes reveals a pituitary tumor, the benign nature of which is often confirmed by molecular genetics. All monogenic modes of inheritance and also multifactorial events are observed. The diagnostic rate depends on the number of genes examined or the coverage in whole-exome sequencing. Mutations in the PROP1 gene can account for up to >50% of genetic causes. Therefore, an inconspicuous genetic finding does not mean exclusion of the suspected clinical diagnosis.

Reference: https://medlineplus.gov/genetics/condition/combined-pituitary-hormone-deficiency/

 

Synonyms
  • Alias: Combined pituitary hormone deficiency
  • Allelic: Hartsfield syndrome (FGFR1)
  • Allelic: Holoprosencephaly 3 (SHH)
  • Allelic: Holoprosencephaly 9 (GLI2)
  • Allelic: Jackson-Weiss syndrome (FGFR1)
  • Allelic: Mental retardation, XL, with isolated growth hormone deficiency (SOX3)
  • Allelic: Microphthalmia with coloboma 5 (SHH)
  • Allelic: Microphthalmia, syndromic 3 (SOX2)
  • Allelic: Microphthalmia, syndromic 5 (OTX2)
  • Allelic: Optic nerve hypoplasia + abnormalities of the central nervous system (SOX2)
  • Allelic: Osteoglophonic dysplasia (FGFR1)
  • Allelic: Pfeiffer syndrome (FGFR1)
  • Allelic: Retinal dystrophy, early-onset, with or without pituitary dysfunction (OTX2)
  • Allelic: Schizencephaly (SHH)
  • Allelic: Single median maxillary central incisor (SHH)
  • Allelic: Trigonocephaly 1 (FGFR1)
  • CHARGE syndrome (CHD7)
  • Congenital hypopituitarism (FOXA2)
  • Culler-Jones syndrome (GLI2)
  • Holoprosencephaly 11 (CDON)
  • Hypogonadotropic hypogonadism 2 with/-out anosmia (FGFR1)
  • Hypogonadotropic hypogonadism 3 with/-out anosmia (PROKR2)
  • Hypogonadotropic hypogonadism 5 with/-out anosmia (CHD7)
  • Hypogonadotropic hypogonadism 6 with/-out anosmia (FGF8)
  • Hypothyroidism, central, + testicular enlargement (IGSF1)
  • Panhypopituitarism, XL (SOX3)
  • Pituitary hormone deficiency (KCNQ1)
  • Pituitary hormone deficiency (TCF7L1)
  • Pituitary hormone deficiency, combined or isolated, 7 (RNPC3)
  • Pituitary hormone deficiency, combined, 1 (POU1F1)
  • Pituitary hormone deficiency, combined, 2 (PROP1)
  • Pituitary hormone deficiency, combined, 3 (LHX3)
  • Pituitary hormone deficiency, combined, 4 (LHX4)
  • Pituitary hormone deficiency, combined, 5 (HESX1)
  • Pituitary hormone deficiency, combined, 6 (OTX2)
Heredity, heredity patterns etc.
  • AD
  • AR
  • XLR
OMIM-Ps
  • Multiple OMIM-Ps
ICD10 Code

Bioinformatics and clinical interpretation

Test-Stärken

  • DAkkS-akkreditiertes Labor
  • EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
  • Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
  • Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
  • Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
  • eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
  • unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
  • unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
  • unsere umfassenden klinischen Aussagen

Testeinschränkungen

  • Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
  • Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
  • es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
  • die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
  • Gen-Konversionen
  • komplexe Inversionen
  • Balancierte Translokationen
  • Mitochondriale Varianten
  • Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
  • nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
  • niedriger Mosaik-Status
  • Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
  • Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
  • Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
  • Varianten innerhalb von Pseudogenen
  • die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde

Laboratory requirement

  • Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.

  • Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.

  • Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.

  • Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.