IllnessVasculopathies, hereditary; differential diagnosis
Summary
Comprehensive differential diagnostic panel for Vaskulopathy comprising 13 guideline-curated and altogether 21 curated genes according to the clinical signs
55,4 kb (Extended panel: incl. additional genes)
- EDTA-anticoagulated blood (3-5 ml)
NGS +
[Sanger]
Gene panel
Selected genes
Name | Exon Length (bp) | OMIM-G | Referenz-Seq. | Heredity |
---|---|---|---|---|
ACTA2 | 1134 | NM_001613.4 | AD | |
ACVRL1 | 1512 | NM_000020.3 | AD | |
COL4A1 | 5010 | NM_001845.6 | AD, Sus | |
CTC1 | 3654 | NM_025099.6 | AR | |
EFEMP2 | 1332 | NM_016938.5 | AR | |
ENG | 1878 | NM_000118.3 | AD | |
GDF2 | 1290 | NM_016204.4 | AD | |
GLA | 1290 | NM_000169.3 | XL | |
GUCY1A1 | 2073 | NM_000856.6 | AR | |
HTRA1 | 1443 | NM_002775.5 | AD, AR | |
NOTCH3 | 6966 | NM_000435.3 | AD | |
SLC2A10 | 1626 | NM_030777.4 | AR | |
SMAD4 | 1659 | NM_005359.6 | AD | |
TREX1 | 945 | NM_033629.6 | AD, AR | |
FLNA | 7920 | NM_001456.4 | XL | |
RNF213 | 15624 | NM_001256071.3 | AD, AR, Sus |
Informations about the disease
Vasculopathy is a general term used to describe any pathology that affects the vascular tree, hence a broad group of diseases. Vasculopathies often result in structural vessel wall changes such as stenosis and/or dilatation, which can lead to impaired blood flow and consequent ischemia in major organs. The clinical sequelae may include myocardial infarction, ischemic stroke, arterial hypertension, skin lesions as well as renal and intestinal failure, all of which are associated with significant morbidity and mortality. In terms of etiopathogenesis, vasculopathies fall into two broad categories: inflammatory and non-inflammatory, which can affect both children and adults. All classical modes of inheritance can occur. Due to the diverse etiopathogeneses of these monogenic diseases, there is a lack of summary studies regarding the diagnostic yield achievable by molecular genetic methods.
Reference: -
- Allelic: Aicardi-Goutieres syndrome 1, AD + AR (TREX1)
- Allelic: Cardiac valvular dysplasia, XL (FLNA)
- Allelic: Chilblain lupus (TREX1)
- Allelic: Lateral meningocele syndrome (NOTCH3)
- Allelic: Multisystemic smooth muscle dysfunction syndrome (ACTA2)
- Allelic: Myofibromatosis, infantile 2 (NOTCH3)
- Allelic: Systemic lupus erythematosus, susceptibility to (TREX1)
- Adams-Oliver syndrome 5 (NOTCH1)
- Allelic: Inflammatory bowel disease 1, Crohn disease (NOD2)
- Allelic: Yao syndrome (NOD2)
- Angiopathy, hereditary, with nephropathy, aneurysms + muscle cramps (COL4A1)
- Aortic aneurysm, familial thoracic 6 (ACTA2)
- Arterial tortuosity syndrome (SLC2A10)
- Autoinflammatory syndrome, familial, Behcet-like (TNFAIP3)
- Blau syndrome (NOD2)
- Brain small vessel disease with/-out ocular anomalies (COL4A1)
- CARASIL syndrome (HTRA1)
- Cerebral arteriopathy with subcortical infarcts + leukoencephalopathy 1 (NOTCH3)
- Cerebroretinal microangiopathy with calcifications + cysts (CTC1)
- Cutis laxa, AR, type IB (EFEMP2)
- Fabry disease (GLA)
- Juvenile polyposis/hereditary hemorrhagic telangiectasia syndrome (SMAD4)
- Microangiopathy + leukoencephalopathy, pontine, AD (COL4A1)
- Moyamoya disease 2, susceptibility to (RNF213)
- Moyamoya disease 5 (ACTA2)
- Moyamoya disease 6 with achalasia (GUCY1A3)
- Polycystic kidney disease 1 (PKD1)
- Pyogenic sterile arthritis, pyoderma gangrenosum, and acne (PSTPIP1)
- Retinal arteries, tortuosity of (COL4A1)
- Sneddon syndrome (ADA2)
- Telangiectasia, hereditary hemorrhagic, type 1 (ENG)
- Telangiectasia, hereditary hemorrhagic, type 2 (ACVRL1)
- Telangiectasia, hereditary hemorrhagic, type 5 (GDF2)
- Thoracic aortic aneurysm or dissection (FLNA)
- Vasculopathy, retinal, with cerebral leukoencephalopathy + systemic manifestations (TREX1)
- AD
- AR
- Sus
- XL
- Multiple OMIM-Ps
Bioinformatics and clinical interpretation
Test-Stärken
- DAkkS-akkreditiertes Labor
- EU-Richtlinie für IVD in Umsetzung
- Qualitäts-kontrolliert arbeitendes Personal
- Leistungsstarke Sequenzierungstechnologien, fortschrittliche Target-Anreicherungsmethoden und Präzisions-Bioinformatik-Pipelines sorgen für überragende analytische Leistung
- Sorgfältige Kuratierung klinisch relevanter und wissenschaftlich begründeter Gen-Panels
- eine Vielzahl nicht Protein-kodierender Varianten, die in unseren klinischen NGS-Tests mit erfasst werden
- unser strenges Variantenklassifizierungsschema nach ACMG-Kriterien
- unser systematischer klinischer Interpretations-Workflow mit proprietärer Software ermöglicht die genaue und nachvollziehbare Verarbeitung von NGS-Daten
- unsere umfassenden klinischen Aussagen
Testeinschränkungen
- Gene mit eingeschränkter Abdeckung werden gekennzeichnet
- Gene mit kompletten oder partiellen Duplikationen werden gekennzeichnet
- es wird angenommen, dass ein Gen suboptimal abgedeckt ist, wenn >90% der Nukleotide des Gens bei einem Mapping-Qualitätsfaktor von >20 (MQ>20) nicht abgedeckt sind
- die Sensitivität der Diagnostik zur Erkennung von Varianten mit genannten Testeinschränkungen ist möglicherweise begrenzt bei:
- Gen-Konversionen
- komplexe Inversionen
- Balancierte Translokationen
- Mitochondriale Varianten
- Repeat-Expansionen, sofern nicht anders dokumentiert
- nicht kodierende Varianten, die Krankheiten verursachen, die von diesem Panel nicht mit abgedeckt werden
- niedriger Mosaik-Status
- Repeat-Blöcke von Mononukleotiden
- Indels >50bp (Insertionen-Deletionen)
- Deletionen oder Duplikationen einzelner Exons
- Varianten innerhalb von Pseudogenen
- die analytische Sensitivität kann geringer ausfallen werden, wenn die DNA nicht von amedes genetics extrahiert wurde
Laboratory requirement
Die in grün gezeigten Gene sind kuratiert und werden als Gen-Panel untersucht. Eine Erweiterung des Panels (blau gezeigte Gene, jeweils ebenfalls kuratiert) kann auf Anfrage erfolgen. Sofern unter "Erweitertes Panel" ein Minuszeichen angezeigt wird, sind nur Core-/Basis-Gene verfügbar.
Für die Anforderung einer genetischen Untersuchung senden Sie uns bitte die Krankheits-ID auf einem Überweisungsschein. Bitte die Material-Angabe beachten.
Für privat versicherte Patienten empfehlen wir einen Antrag auf Kostenübernahme bei der Krankenversicherung.
Die Untersuchung wird auch für Selbstzahler angeboten.